Vi använder kakor (Cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt. För att optimera ditt användande av vår webbplats använder Värnamo Energi nödvändiga kakor. Se vår kakpolicy för mer information avseende vår användning av kakor
Läs mer om kakor

Bredband Support


På denna supportsida har vi samlat länkar till sidor med tips hur du kommer igång med ditt bredband.
Här finns även länkar till tips hur du får bästa möjliga hastighet och god IT-säkerhet i ditt hemmanätverk.

Mät hastigheten - Surfa snabbare

Så mäter du din hastighet samt tips hur du ökar prestandan i ditt hemmanätverk.

Byta hastighet

Du kan byta hastighet en gång per dygn via Mina sidor

Felanmäla Bredband?

Dålig internetuppkoppling? Slött nätverk?
Innan du gör en felanmälan – så finns det några punkter du bör kolla upp först! 

Kom-igång med Bredband

Sidor med råd hur du kommer igång med att använda ditt bredband samt säkerställer att du har rätt utrustning.

Om Router

Praktisk info om hur du ansluter flera enheter till ditt bredband via en router samt tips hur du surfar trådlöst.

Videoguider

Små korta instruktionsfilmer som hjälper dig komma igång med ditt bredband eller hjälper dig att felsöka.

Surfa säkert

Internetsäkerhet. Så skyddar du ditt hemmanätverk mot intrång.

Aktivera Viaplay

Info om hur du aktiverar Viaplay.

Datakonverter i Villa

Så funkar din Datakonverter. Det finns fler olika modeller. Villken modell du har beror på vilket år din villa anslöts till fibernätet. 

Få hjälp av Hemfixarna

Behöver du teknisk hjälp med e-post, bredband eller tv? Vår samarbetspartner Hemfixarna erbjuder hemhjälp mot avgift. Du bokar själv det du vill ha hjälp med via Hemfixarnas hemsida. 

Bild på en kabelränna

Fiberanslutning - gräva kabelränna, mm

Praktisk information, hur det går till att fiberansluta din fastighet, hur du gräver kabelränna, mm.

Aktuella supportfrågor just nu

  • Under pågående abonnemang kan du både höja och sänka hastigheten enkelt om du loggar in på Mina sidor. Du kan ändra din hastighet en gång per dygn. Kostnaden justeras så du betalar per dag efter den hastighet du har.

  • För att streama behöver du ha ett programkort samt ett abonnemang på Grundpaketet (antingen ett eget villabonnemang eller via din hyresvärd).
    Du behöver även ha en streamingenhet (till exempel: en smartmobil, eller en surfplatta, eller en tv-apparat som fungerar att ansluta till en Apple TV eller en Google TV).
    Därefter följer du stegen 1-3 nedan:

    1. Aktivera ditt FinnvedenMedia-playkonto
    (det gör du bara en gång oavsett antal enheter du tänkt streama med).

    2. Ladda ner FinnvedenMedia-appen i de streamingenheter du vill streama med
    (du kan ladda ner och använda appen i max 10 enheter och streama med 4 enheter samtidigt).

    3.
    Klart! Nu kan du börja streama!


    Länk: Köpa programkort & tv-abonnemang
    Länk: Aktivera mitt playkonto
    Länk: Ladda ner appen i mina streamingenheter
    Länk: Användarguide så funkar appen

  • Är du befintlig kund hos oss ska du alltid börja med att logga in på vår hemsida! Efter att du har loggat in på hemsidan blir din adress synlig i ett blått fält långt upp på sidan. Kolla att rätt adress är vald i det blåa fältet. Gå sedan vidare till rubrikerna bredband, tv, elavtal, elnät eller fjärrvärme och beställ till de tjänster du vill ha på adressen som är vald i blåa fältet. 

  • Beställning av el måste göras 1 kalendermånad före inflytt! Om du glömmer beställa ett elnätsabonnemang i tid, finns risk att elen i din nya bostad blivit avstängd när den som bodde i bostaden före dig flyttade ut. Om elen blivit avstängd kommer du bli debiterad en avgift för återanslutning enligt gällande prislista för elnätsanslutning.

    Om du glömt att beställa bredband i god tid före inflytten finns risk att det tar tid att starta igång ett bredbandsabonnemang. Hur snabbt bredband och tv kan startas upp efter en beställning varierar på olika adresser. 

  • Du måste betala din faktura senast på förfallodagen, dvs den dag som angetts som sista betalningsdag på fakturan. Om du inte betalar kommer du få en påminnelsefaktura plus en påminnelseavgift på 60 kr. Påminnelsefakturan måste betalas, annars går ärendet vidare till Inkasso.

    Om bredband och/eller tv inte betalas i tid kommer tjänsterna stängas av.

  • Så här har vi informerat berörda kunder om att mejltjänsten kommer läggas ner:


    1. Mejl skickades till alla mejladresser under februari-mars 2023
         (Avsändaren på mejlet var Varnamo_Energi <noreply@varnamoenergi.anpdm.com>)  

    2. Ett brev skickades via post i april till kunder som har Värnamo Energi mejladress.

    3.
    Ett första påminnelse-mejl skickades i juni.

    4.
    Ett sista påminnelse-mejl skickades i augusti.


    Information på hemsidan har funnits sedan februari 2023.

  • Kraven på mejltjänster ser annorlunda ut idag, jämfört med när vi började erbjuda mejltjänst. Idag väljer de flesta kunder en oberoende mejltjänst, som inte är kopplad till sin bredbandsleverantör.

    Vi såg en ökad efterfrågan på en mer modern mejltjänst som erbjuder bättre skräpposthantering och mer lagringsutrymme. Vår mejltjänst motsvarade inte den nivå som förväntas idag, därför beslutade vi att lägga ner den.

  • Hastigheten du får ut beror på många olika faktorer. Innan du felanmäler till oss behöver du försäkra dig om att problemet inte är hemma hos dig. Kontrollera därför din hastighet direkt på ditt uttag för inkommande internet.

    Följande länk ger bra tips för snabbare WIFI, bl a hur du mäter din hastighet på ett korrekt sätt: Surfa snabbare. 

     

Fler frågor och svar

.