Varför är elen så dyr nu?
Just nu är det mycket oroligt på elbörsen. Det finns många faktorer bakom. Länk: Läs mer info om dyrt elpris
Just nu är det mycket oroligt på elbörsen. Det finns många faktorer bakom. Länk: Läs mer info om dyrt elpris
Alla som har timpris betalar för den förbrukning som sker varje timme i verkligheten, men på din faktura visas ett genomsnittspris, eftersom det annars skulle bli allt för många rader på fakturan.
Länk: Se mer detaljerad information, exkakt hur timpris debiteras
Vi ger bra tips på hur du kan sänka dina energikostnader på en separat sida.
Länk: Energirådgivning
För att få el till din bostad måste du BÅDE ha ett elhandelsavtal hos ett valfritt elhandelsbolag som köper in och säljer el till dig, du måste OCKSÅ ha ett elnätsabonnemang hos ett elnätsbolag som distribuerar (överför) elen hem till dig.
Elhandelsbolag kan du välja själv. Elnätsbolag har monopol. Så även om du bytt till ett annat elhandelsbolag kommer du även fortsättningsvis få en elnätsfaktura om din bostad finns i Värnamo Elnäts eldistributionsområde.
Se fakturor på Mina sidor
Är du kund hos oss ska du logga in på hemsidan, då hittar du alla dina fakturor på Mina sidor. OBS! Notera att du måste varit kund en hel kalendermånad innan du kan se några fakturor, eftersom vi fakturerar i efterskott. Länk: Se instruktion så ser du fakturor på Mina sidor
Hitta svar på vanliga fakturafrågor
Du kan läsa mer om Kivra, Autogiro, E-faktura, Betalningspåminnelse, Inkasso, mm på en separat sida. Länk: Se svar på vanliga fakturafrågor
E-faktura beställer du enklast direkt in din egen internetbank.
Logga in i din internetbank och leta upp e-faktura. Oftast hittar du information om e-faktura under samma flik där du betalar dina fakturor. Sök sedan efter Värnamo Energi AB. Signera genom BankID eller annan elektronisk legitimation. Klart!
När din bank handlagt e-faktura registreringen skickar de info till oss på Värnamo Energi och inom en vecka har vi ändrat vår faktureringsrutin så att du fortsättningsvis får en digital e-faktura istället för pappersfaktura.
Ska du byta bank? Då måste du beställa e-faktura på nytt i din nya bank. Om du inte anmält e-faktura i din nya bank, så kommer dina e-fakturor inte komma rätt. Värnamo Energi vet inte om att du har bytt bank. Du måste alltså själv göra ändringen i din nya bank, annars kommer detta resultera i betalningspåminnelser!
Har du vår faktura som "e-faktura", så loggar du in i din internetbank och lägger till funktionen "Automatisk betalning". Betalningen av ditt fakturabelopp dras då automatisk från ditt bankkonto på fakturans förfallodag. Det enda du behöver tänka på är att det ska finnas pengar på ditt bankkonto på förfallodagen.
Har du "pappersfaktura", så beställer du autogiro hos oss. Kontakta vår kundservice på 0370-69 41 00 så hjälper vi dig med processen.
Riverty är Värnamo Energis samarbetspartner vid betalningspåminnelser.
Har du frågor om varför du fått en påminnelse eller vill ha en fakturakopia ska du vända dig direkt till Riverty:
telefon 0340-59 61 16
E-post: energi.se@riverty.com
Du måste betala din faktura senast på förfallodagen, dvs den dag som angetts som sista betalningsdag på fakturan. Om du inte betalar kommer du få en påminnelsefaktura plus en påminnelseavgift på 60 kr. Påminnelsefakturan måste betalas, annars går ärendet vidare till Inkasso.
Om bredband och/eller tv inte betalas i tid kommer tjänsterna stängas av.
Du måste betala din faktura senast på förfallodagen, dvs den dag som angetts som sista betalningsdag på fakturan. Om du inte kan betala, så rekommenderar vi att du omedelbart kontaktar Värnamo Energi för att se om det finns möjlighet att få ett uppskov. Ett tillfälligt uppskov kan maximalt beviljas en gång per år, men du måste då kontakta Värnamo Energi snabbt!
Ring vår kundtjänst på 0370-69 41 00 för att diskutera eventuellt uppskov. OBS! Om du inte betalar fakturan i tid och inte heller kontaktar oss snabbt, så kommer du få en påminnelsefaktura i pappersform med posten från vår samarbetspart Riverty, du kommer då även behöva betala en påminnelseavgift på 60 kr. Påminnelsefakturan måste betalas, annars går ärendet vidare till Inkasso.
Tänk på! Tyvärr tror vi att de dyra elpriserna kommer hålla i sig under lång tid framöver, så att be om ett uppskov kan vara en temporär lösning som ställer till det mer för dig framöver. Eftersom du då nästa månad måste betala både nästa månadsfakura och den som inte betalats till fullo föregående månad.
Vi är ledsna över att elpriserna är så höga just nu, men det är tyvärr inget Värnamo Energi kan råda över. De höga elpriserna beror på olika omvärldsfaktorer såsom kriget i Ukraina, brist på gas, liten fyllnadsgrad i vattenmagasinen, dålig överföringskapacitet i elnäten, höga bränslekostnader och allmän oro på börsen.
Just nu är elpriset per kWh mycket högt. Även om din förbrukning inte har ökat jämfört med tidigare, så gör det höga elpriset att din faktura blir mycket högre.
Länk: Läs mer om aktullet läge på elmarknaden och se våra senaste rekommendationer
Värnamo Energi köper in kundernas el i förskott och normalt sett betalar elkunden för den el de använt i efterskott. I de fall en elkund haft upprepade betalningsanmärkningar eller bedöms vara en allvarlig kreditrisk, så kan vi komma att begära en depositionsavgift.
Läget på elmarknaden är just nu mycket ansträngt med höga priser som följd, vilket gör situationen svår. Depositionen är en säkerhet, det vill säga en reserv som kan användas om elkunden inte betalar för den el som kunden använt. Att begära in depositionsavgift är något som sker i undantagsfall. En inkrävd deposition återbetals till kunden igen, efter att betalningarna skötts utan anmärkning en viss tid, enligt gällande lagar och förordningar.
Så fort du skaffar en digital Kivra brevlåda (för att tex ta emot ett digitalt Covid-intyg, eller få info om skatteåterbäring, mm), så kommer fortsättningsvis även fakturor och viktiga dokument från myndigheter och många företag automatiskt att hamna i din digitala Kivra-brevlåda.
Om du INTE vill att din faktura från Värnamo Energi ska hamna i Kivra, så måste du själv ställa in i din Kivra-app att Värnamo Energi fakturorna INTE ska hamna där. Vi kan inte göra inställningar in i din personliga Kivra-brevlåda åt dig, men på vår hemsida finns en utförlig instruktion hur du går till väga.
Länk: Läs mer om Kivra
Ska du byta bank? Då måste du beställa autogiro på nytt! Om du inte anmäler detta, så kommer dina fakturor inte bli betalda automatiskt. Värnamo Energi vet inte om att du har bytt bank. Du måste alltså själv kontakta oss, annars kommer detta resultera i betalningspåminnelser! Kontakta vår kundservice på telefon 0370-69 41 00.