Vi använder kakor (Cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt. För att optimera ditt användande av vår webbplats använder Värnamo Energi nödvändiga kakor. Se vår kakpolicy för mer information avseende vår användning av kakor
Läs mer om kakor

Kombinerad Data-/TV-konverter i Villa


Om din villa fiberanslutits till fibernätet efter sommaren 2019 finns en kombinerad Data-/TV-konverter installerad bredvid Fiberuttaget.


I den kombinerade Data-/TV-konvertern kan du ansluta 1 st dator med en nätverkskabel på höger sida av Data-/TV-konvertern.
Du kan ansluta 1 st TV-apparat med en koaxial-antennkabel nere till vänster på Data-/TV-konvertern.

Vill du ansluta flera datorer behöver du installera en router se info på separat sida. Länk: Router
Vill du ansluta flera TV-apparater behöver du bygga ett internt TV-nät se info på separat sida. Länk: TV-nät

Installera en ny Data-/TV-konverter själv


Om det var väldigt länge sedan din villa anslöts till fibernätet,
och du har beställt en högre bredbandshastighet än din gamla utrustning klarar av,
eller om du vill börja se på TV-tjänsten, kan du få en Kombinerad Data-/TV-konverter hemskickad med posten. 

Du installerar den själv enligt nedan. Börja med att ta bort din gamla datakonverter.
Öppna sedan luckan på den nya kombinerade Data-/TV-konvertern och skruva fast den på väggen bredvid fiberuttaget.
Dra sedan kablarna enligt bilden.  

Lysdioder

Diod (1) visar hur datakonvertern mår. Diod (2) visar hur internetuppkopplingen mellan Värnamo Energi och din fiberkonverter funkar just nu. Diod (3) visar hur dina egen router och dina egna uppkopplade enheter fungerar och hur de kommunicerar med fiberkonvertern. 

(1) PWR = Status Data-/TV-konverter:
• Grönt fast ljus = Strömförsörjning OK
• Rött fast ljus = Fel, kontakta support
• Diod släckt = Ingen ström eller konvertern ur funktion. Har du ström i rummet i övrigt, och alla sladdar är korrekt i satta, och du kollat strömtransformatorn, och diod (1) ändå är släckt - då kan du kontakta Värnamo Energi för felanmälan och support.

(2) WAN = Status Data-/TV-konvertern
• Grönt, fast eller blinkande ljus = Allt är OK, hastighet upp till 1 G hastighet
• Gult fast eller blinkande ljus = OK upp till 100 Mbps. Dvs abonnerar du på 250 Mbps eller högre borde lampan vara grön istället, kontakta Värnamo Energi för felanmälan och support. OBS! Abonnerar du på 100 Mbps eller lägre är det Ok att lampan är gul, då kontaktar du inte Värnamo Energi.
• Diod släckt = Fiberkonvertern ur funktion eller ett externt internet-avbrott har skett. Har vi inga kända bredbandsavbrott rapporterade på vår hemsida kan du kontakta Värnao Energi för felanmälan och supporthjälp.

(3) LAN = Status ditt eget nät, din Router
• Grönt, fast eller blinkande ljus = Router är OK, din router jobbar och klarar att skicka kommunikation till dina uppkopplade enheter upp till 1 G hastighet
• Gult fast eller blinkande ljus = Router funkar upp till 100 Mbps (abonnerar du på 250 eller högre bör du byta till en bättre router, abonnerar du på 100 Mbps eller lägre är det Ok att din router inte är av bästa prestandan och lampan visar gult).
• Diod släckt = Om (1) & (2) lyser men (3) är släckt, då är det din egen router som är ur funktion, du kan inte felanmäla. Routern är din egen egendom och du behöver ersätta den själv. Om (1), (2) och (3) är släckta kontaktar du Värnamo Energi för felanmälan och supporthjälp. 

 

Beställ TV-tjänster

Kontakta Kundtjänst