Vi använder kakor (Cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt. För att optimera ditt användande av vår webbplats använder Värnamo Energi nödvändiga kakor. Se vår kakpolicy för mer information avseende vår användning av kakor
Läs mer om kakor
16 november 2023

Värnamo Energi - på top-10 listan över bästa elbolagen

Tack till alla kunder som var med och bidrog med svar i den kundnöjdhetsundersökning vi utförde strax före semestern. Resultatet visar att våra kunder är extra nöjda när det gäller leveranssäkerhet, vi får även  och beröm för trevligt och kompetent bemötande och många kunder uppskattar vårt hållbarhetsarbete. Vi är jätteglada över att våra kunders respons på vår service och våra tjänster, stämmer väl med våra värdeord - Tryggt, Nära, Hållbart!


* Värnamo Energi ligger inom 10-topp eller bättre när vi jämförs med 90 andra svenska bolag i samma bransch som Värnamo Energi. Rankinglistan jämför flera olika områden, som tex "Bemötande", "Leveranssäkerhet", "Miljöagerande", "Kompetens", mm. Rankingen är framtagen av det oberoende undersökningsföretaget Supportföretaget som utför kundundersökningar åt ett 90-talet energibolag i Sverige. I rankingen kävs att bolagen som jämförs i rankingen, har verksamheter inom minst 4 affärsområden samt innehar ett koncessionsområde på elnät om minst 4 500 uttagspunkter. Exempel på affärsområden kan vara fjärrvärme, elhandel, elnät, bredbandstjänster, fibernät, etc.

8:e bäst när det gäller bemötande


Vad roligt att ni - våra kunder - uppskattar vårt bemötande! I jämförelse med 90 andra energibolag i Sverige har Värnamo Energis bemötande hamnat på 8:e plats. Vilket är super! Vi är glada att vi får uppskattning för vårt bemötande och att det gjort avtryck att vi alltid gör vårt bästa för att erbjuda riktigt bra service i kontakten med våra kunder.

7:e bäst när vår kompetens betygssätts


Vi strävar efter att alltid erbjuda högklassiga tjänster när det gäller bredband och tv-lösningar. Vi är även pålästa och erbjuder goda råd när det handlar om din el och uppvärmning. Hos oss kan du förvänta dig att du alltid får proffsiga svar på alla dina frågor och funderingar kring IT och energi. I jämförelse med 90 andra bolag i samma branscher som Värnamo Energi hamnar vi på plats 7 när kunder betygsatt vår kompetens. Det tycker vi är jätteroligt! 

9:e plats när det gäller Miljöagerande


Vi jobbar stenhårt med att bidra på alla sätt vi kan för att nå ett hållbart och tryggt samhälle. Det gör vi framförallt genom att leverera klimatsmart el och värme, snabbt bredband och fiber-tv till alla våra kunder. Vi bidrar även till ett miljömässigt och hållbart samhälle genom att till exempel ha ett utvecklat pch betydande sponsringsarbete där vi är med och bidrar så att fler kan få möjlighet att utföra meningsfulla fritidsaktiviteter runt om i vår hemkommun.  När kunder bedömer hur väl vi lyckats med ett gott miljöagerande och ett väl utvecklat hållbarhetsarbete så rankats vi som 9:e bästa bolaget av 90 (!) i Sverige. 

9:e bäst när det gäller att leverera!


Vi har en mycket hög ambitionsnivå när det gäller våra högklassiga, moderna och driftseffektiva infrastrukturnät. Vi driftar idag ett lokalt elnät som säkerställer att nära 11 000 elnätskunder har tillgång till ström dygnet runt. Vi har fjärrvärmenät på sex olika platser runt om i Värnamo kommun. Trygga och stabilt värmenät som ser till att våra fjärrvärmekunder har tillgång till klimatsmart, lokalproducerad fjärrvärme. Våra fjärrvärmekunder består av såväl skolor, idrottshallar, äldreboende, flerbostadshus, industrilokaler, offentliga lokaler för handel och annan service, såväl som privata familjers villor. Vi har även ett fullt utbyggt fibernät i kommunen som ser till att såväl Värnamo stad, och våra kringliggande tätorter och ända ut på landsbygden har tillgång till stabil internetuppkoppling och tv-tjänster. Vi leverar idag fibertjänster till ca 14 000 kunder runtom hela kommunen. När kunderna rankar hur väl vi upprätthåller en hög leveranssäkerhet hamnar vi på plats 9 av 90 (!) bolag i Sverige. 

Bra, Lokala, Pålitliga


I undersökningen ombeds kunder beskriva sitt energibolag med ett valfritt ord, och de topp-tre ord som våra egna kunder nämner för att beskriva oss är ”Bra”, ”Lokalt” och ”Pålitligt”.

I undersökningen får vi svar på hur ni kunder uppfattar våra tjänster och vår service. Undersökningsresultaten visar att vi har styrkor när det gäller leveranssäkerhet, bemötande, tillgänglighet och kompetens. 

98 % av kunderna är nöjda eller mycket nöjda med leveranssäkerheten


Vi lägger stora resurser på att upprätthålla en hög leveranssäkerhet och gör vårt yttersta för att se till att el, värme och IT-kommunikation överförs till våra kunder utan avbrott. Genom planerat förebyggande underhåll och investeringar ser vi till att bolagets produktionsenheter och distributionsnät har hög tillförlitlighet. Vi är glada över att våra kunder uppmärksammar och uppskattar detta. 98 % av kunderna är nöjda eller till och med mycket nöjda med vår driftsäkerhet!


I undersökningen framkommer att många kunder har uppmärksammat att vi alltid lägger ut driftinformation på vår hemsida vid tillfälliga störningar. Många kunder har även önskemål om att även få denna typ av driftaviseringar via sms eller mejl. Detta är något vi tar till oss och tittar efter lösningar. 

97 % av kunderna är nöjda eller mycket nöjda med vårt bemötande


Vi anstränger oss för att alltid kunna erbjuda våra kunder bra service, rätt priser och tjänster med hög kvalitet. Fördelarna med att anlita sitt lokala bolag är att vi alltid finns nära. Det ska vara enkelt att komma i kontakt med oss och du ska snabbt få hjälp av kompent pesonal. I kundundersökningen är 97 % av de tillfågade nöjda eller mycket nöjda med vårt bemötande.


I kundundersökningen framkommer att många kunder gärna hade haft en ännu tätare relation med oss. De ser gärna att vi hör av oss mer, att vi blir mer synliga. Det här tar vi till oss och kommer under hösten jobba med att på olika sätt nå ut ännu mer till våra kunder, via mejl, sms eller i andra samanhang.

Vi är mycket tacksamma för all feedback och förslag på förbättringar


Det är så värdefullt för oss att få både ris och ros. De kommentarer vi fått in på vad vi kan bli bättre på är ett värdefullt underlag för oss att jobba vidare med. Vårt förbättringsarbete är ett arbete som ständigt pågår och som kommer att fortsätta för att du som kund ska få den allra bästa upplevelsen av Värnamo Energi som du kan få.