
Nya Allmänna villkor fiberinstallation och nätanslutning privatperson
fr.o.m. 2025-11-01
Version 2025-1.0 Villkoren gäller fr.o.m. 2025-11-01
1. AVTALET
1.1 Omfattning
Dessa allmänna villkor gäller vid fiberinstallation samt tillhandahållande av nätanslutning i Värnamo Energis ("VEAB") fibernät till privatperson (“Kunden”) och ersätter tidigare allmänna villkor för respektive Tjänst.
avtalet består av följande:
I. Beställningsbekräftelse av aktuella tjänster
II. Allmänna villkor för fiberinstallation och tillhandahållande av nätanslutning till privatperson
III. Vid var tid gällande Prislistor, som finns att ta del av på VEAB:s hemsida
Vid eventuella motstridigheter i avtalshandlingarna har de företräde i följande ordning:
1. Beställningsbekräftelse av aktuell tjänster, 2. Allmänna villkor, 3. Prislistor.
1.2 Ingående av avtal
Genom beställningen är parterna överens om att VEAB ges tillträde att utföra en undersökning för att kontrollera om respektive Tjänst kan levereras till aktuell fastighet. VEAB har även rätt att genomföra en kreditprövning i samband med beställningen. Om inga tekniska eller andra hinder föreligger bekräftar VEAB beställningen skriftligt. Ett avtal mellan parterna är således ingånget när VEAB skriftligen bekräftat beställningen.
För tillhandahållande och nyttjande av VEAB:s nät fordras att Kunden accepterar allmänna villkor för tillhandahållande av nätanslutning samt använder nätanslutningen i enlighet med vad som häri föreskrivs. I annat fall förbehåller sig VEAB rätten att stänga ned nätet, efter iakttagande av regler och villkor om nedstängning.
2. ÅNGERRÄTT
2.1 Nyttjande av ångerrätten
För Avtal som ingås på distans eller utanför affärslokal har Kunden rätt att inom fjorton (14) dagar frånträda avtalet genom att kontakta kundtjänst hos VEAB och meddela sitt önskemål om att ångra avtalet. Vid beställning av tjänster beräknas denna rätt att frånträda avtalet, den så kallade Ångerfristen, från beställningstillfället och fjorton (14) dagar framåt. Vid beställning av varor löper Ångerfristen ut fjorton (14) dagar efter att Kunden fått varan i sin besittning.
Meddelande om ånger kan bland annat lämnas genom att ta kontakt med VEAB via telefon, e-post eller brev. En standardblankett för utövande av ångerrätten finns även att ta del av på Konsumentverkets hemsida.
Vid utövande av ångerrätten ska eventuella varor som Kunden mottagit återsändas till VEAB senast fjorton (14) dagar efter att VEAB mottagit Kundens meddelande om ånger. Först när VEAB mottagit varan eller Kunden översänt ett bevis på att varan återsänts betalar VEAB ut eventuell återbetalning.
2.2 Ersättning vid nyttjande av ångerrätten
Om Kunden utövar sin ångerrätt ska VEAB betala tillbaka erlagd betalning inklusive leveranskostnader (för standardleverans) utan onödigt dröjsmål och senast fjorton (14) dagar efter meddelandet om ånger. VEAB använder samma betalningsmedel för återbetalning som Kunden använt vid inbetalning om inte annat överenskommits.
Kunden är vid nyttjande av ångerrätten skyldig att ersätta VEAB för: (a) leveranskostnader utöver kostnader för standardleverans, (b) värdeminskningen för en produkt om Kunden hanterat produkten i större utsträckning än nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion, (c) den del av Tjänsten som utförts innan Kunden utövade ångerrätten, och (d) kostnader hänförliga till påbörjade installationsarbeten.
3. KONTAKT OCH INFORMATION
3.1 Kontaktuppgifter
Kunden åtar sig att hålla VEAB underrättad om vid var tid aktuella kontaktuppgifter, såsom telefonnummer, e-postadress samt postadress. Ändrade uppgifter ska meddelas till VEAB:s kundservice.
3.2 Personuppgiftsbehandling
VEAB behandlar lämnade personuppgifter för uppfyllande av avtalet i enlighet med gällande lagstiftning. För att möjliggöra ett tjänsteutbud till Kunden kan dessa kunduppgifter komma att lämnas ut till de leverantörer som VEAB vid var tid har samarbetsavtal med. Information om behandling av personuppgifter och Kundens rättigheter framgår av VEAB:s personuppgiftspolicy som finns att ta del av på VEAB:s hemsida.
3.3 Information och meddelanden
Allmän information hålls tillgänglig på VEAB:s hemsida.
Meddelanden till Kunden skickas antingen med faktura, via brev, SMS eller e-post. VEAB använder även en applikation för delgivande av information till slutkund. Om det inte framstår som sannolikt att meddelandet anlänt vid annan tidpunkt, ska meddelande som skickas i samband med faktura eller separat brev, anses mottaget av Kunden senast sju (7) dagar efter avsändandet och meddelande via e-post eller sms anses mottaget samma dag som meddelandet skickades.
Skriftliga meddelanden till VEAB skickas till kundservice via brev eller e-post enligt adressuppgifter på hemsidan.
4. FIBERINSTALLATION
Avsnitt 4.2 till 4.8 avser privatkunder som ingår avtal med VEAB om installation av fiber. Om det redan finns en fiberinstallation på din fastighet, eller det av någon annan anledning inte är aktuellt att installera fiber på din fastighet kan du bortse från detta avsnitt.
4.1 Definitioner
Följande begrepp har nedan angiven betydelse:
Förbindelsen: Anslutning till stadsnätet som normalt installeras på fastigheten i form av fiberoptisk kabel i kanalisation med tillhörande utrustning.
Kundplacerad utrustning: Av VEAB placerad utrustning hos Kunden som möjliggör leverans av bredbandstjänster.
Leveransdag: Den dag som Förbindelsen uppfyller avtalad specifikation eller godkänts av Kunden alternativt kan användas av Kunden utan olägenhet. Mindre avvikelse från avtalad specifikation utan betydelse för användningen av Förbindelsen påverkar inte fastställandet av Leveransdag.
Överlämningspunkt: Den fysiska punkt där fiberanslutningen avslutas och överlämnas till Kunden, vanligtvis i ett skåp eller annan anordning i anslutning till fastigheten. Här ansluter Kunden sin utrustning för att få tillgång till Tjänsten.
4.2 Allmänt om Installation via VEAB
För att VEAB eller andra tjänsteleverantörer ska kunna tillhandahålla tjänster krävs att fastigheten är ansluten till VEAB:s fibernät. Saknas anslutning till fibernätet krävs en installation.
4.3 Kundens åtagande
Kunden garanterar att beställning av fiberinstallation godkänts av samtliga lagfarna ägare av fastigheten.
Kunden åtar sig att ge VEAB tillträde till fastigheten samt ombesörjer grävning och återfyllning på den egna fastigheten enligt punkten 4.4.
Kunden ska ge VEAB tillträde till utrymmen och utrustning i den omfattning VEAB eller av denne anlitad entreprenör behöver för att genomföra installationen.
Behöver VEAB tillstånd eller medgivande för att på aktuell eller annan fastighet anlägga eller underhålla förbindelsen, ska Kunden medverka till att nödvändiga tillstånd eller medgivanden erhålls utan kostnad för VEAB.
Kunden ska medverka till att VEAB erhåller uppgifter avseende fastighetens el, VVS och telekommunikation samt mark- och vattenområden.
Kunden ska i samverkan med VEAB komma fram till var utrustningen ska placeras. Om Kunden senare önskar flytt eller annan ändring av överlämningspunkt eller annan del av VEAB:s utrustning debiteras Kunden de kostnader som flytten eller ändringen föranleder.
Kunden tillåter installation av nödvändig utrustning i överenskommet utrymme och ger nödvändiga tillstånd för att VEAB inom fastigheten ska kunna förlägga och för framtiden bibehålla underjordisk kanalisation vid fiberoptisk installation. Kunden förbinder sig att teckna eventuellt markupplåtelseavtal samt möjliggöra för VEAB att erhålla ledningsrätt för installationen. Kunden upplåter till VEAB rätt att utan ersättning inom fastigheten med tillhörande byggnader eller anläggningar installera, bibehålla och för framtida behov uppgradera VEAB:s utrustning.
4.4 Grävinstruktion
För utförande av grävning och återfyllning ska Kunden följa de vid var tid gällande grävinstruktioner som finns tillgängliga att ta del av på VEAB:s hemsida.
4.5 VEAB:s åtaganden
VEAB åtar sig att leverera installationen till avtalad Överlämningspunkt på angiven Leveransdag alternativt, om särskild Leveransdag inte avtalats, senast 24 månader efter att avtalet ingåtts.
Om ett erbjudande villkoras med exempelvis anslutningsgrad avseende tecknade avtal inom ett avgränsat område har VEAB rätt att frånträda avtalet utan ersättningsskyldighet om villkoret inte uppfylls under beställningsperioden.
VEAB utför anläggande av Kanalisation samt fiberoptisk kabel på fastigheten. VEAB utför vidare installation av Kundplacerad utrustning.
VEAB utför håltagning samt tätning av fiberoptisk kabel i yttervägg. Placering av håltagning i yttervägg sker i samråd med Kunden.
VEAB har rätt att frånträda avtalet och avsäga sig vidare installationsarbete utan kostnadsansvar om Kunden motsätter sig föreslagen installationslösning.
Om VEAB eller anlitad entreprenör finner att installation inte kan genomföras utan risker på grund av fastighetens beskaffenhet har VEAB rätt att avbryta installationen och frånträda avtalet utan kostnadsansvar, vilket kan inträffa till följd av fastighetens skick eller om arbetet innebär hälsorisker, exempelvis exponering för asbest.
4.6 Fastighetsöverlåtelse
Kunden förbinder sig att vid överlåtelse av fastigheten gentemot förvärvaren upplysa och göra förbehåll för de nyttjanderätter som upplåtits till VEAB enligt detta avtal samt upplysa och göra förbehåll för äganderätt till installerad utrustning och annan egendom som tillhör VEAB.
Avtal om fiberinstallation är knutet till den fastighet som uppges i beställningsbekräftelsen. Kunden kan inte med stöd av detta avtal kräva fullgörelse av installationen på annan adress. Om Kunden avflyttar från fastigheten innan fiberinstallationen färdigställts kvarstår betalningsansvar i enlighet med avtalet.
Överlåtelseavtal mellan Kunden och den nya ägaren av fastigheten kan godtas i samband med flytt förutsatt att Kunden inhämtar VEAB:s godkännande.
4.7 Leveransförsening
Försening anses föreligga när installationen uteblir eller sker efter avtalad Leveransdag.
Om förseningen beror på fastighetsägaren eller något förhållande på dennes sida, har VEAB rätt till ersättning för direkta kostnader som förorsakas till följd av förseningen.
4.8 Avbeställning
Om Kunden innan installationen är färdigställd, avbeställer fiberinstallationen, har VEAB rätt att ta ut en skälig avbeställningsavgift baserad på upparbetade kostnader som VEAB haft med anledning av installationen.
5. NÄTANSLUTNING
5.1 Allmänt om tillhandahållande av nätanslutning via VEAB
För att VEAB eller andra tjänsteleverantörer ska kunna tillhandahålla tjänster krävs att fastigheten är ansluten till VEAB:s nät.
5.2 Användning av nätanslutning
VEAB bibehåller äganderätten till samtliga delar av installationen fram till och med avtalad Överlämningspunkt, om inte annat skriftligen överenskommits. Kunden garanterar att den av VEAB installerade Förbindelsen bibehålls och förblir i gott skick.
Kunden får inte göra obehörigt intrång i anslutna nät och datorresurser, varken VEAB:s eller annans, samt inte obehörigen förstöra eller förvanska information i nätet. Abonnenten ska i övrigt följa gällande lagstiftning. Vid missbruk förbehåller sig VEAB rätten att stänga ned nätet, efter iakttagande av regler och villkor om nedstängning.
5.3 Kundplacerad utrustning
VEAB alternativt annan leverantör bibehåller äganderätten till Kundplacerad utrustning, om inte annat skriftligen angivits. Någon annan än Kunden har inte rätt att nyttja utrustningen.
Kunden förbinder sig att väl vårda utrustningen, vilket även innefattar försiktighetsåtgärder såsom exempelvis urkoppling av strömförsörjning vid åska när risk för blixtnedslag som kan skada utrustningen föreligger.
Kunden får inte utan skriftligt medgivande göra några ingrepp, ändringar eller tillägg i den Kundplacerade utrustningen samt i övrig installation. Monterad Kundplacerad utrustning och Överlämningspunkt får inte flyttas.
Om utrustning förloras eller skadas ska Kunden betala ersättning för den förlorade eller skadade utrustningen samt ersättning för nedmontering och installation av ny utrustning.
5.4 Kundägd utrustning
Kundens utrustning får inte kopplas in eller användas på ett sätt som möjliggör anslutning till VEAB:s nät från en plats utanför hushållet.
Kunden är skyldig att omedelbart koppla ur utrustning som stör data- och/eller teletrafik. Om urkoppling inte sker trots anmaning därom är Kunden ansvarig för den skada som därigenom uppkommer.
5.5 Tillträde
Kunden är skyldig att på begäran omgående bereda VEAB eller av denne utsedd entreprenör tillträde till nödvändiga utrymmen för att undersöka utrustning som är ansluten till nätet. Kunden har rätt att närvara vid en sådan undersökning.
5.6 Felanmälan och felavhjälpning
Vid felavhjälpning som kräver förläggning av ny kabel, skarvning eller kontraktering av fiber, exempelvis vid avgrävning eller annan fysisk skada på kabel eller bredbandsuttag, ska felavhjälpning ske inom rimlig tid med beaktande av markförhållanden och tillgängliga resurser.
5.7 Planerade driftsavbrott
VEAB äger rätt att tillfälligt stänga av nätanslutningen eller vidta åtgärder som påverkar tillgängligheten till VEAB:s nät om det är påkallat av tekniska-, underhålls-, drifts- eller säkerhetsmässiga skäl.
5.8 Avtalstid
Avtalet gäller tills vidare med en (1) månads uppsägningstid.
För det fall Kunden säger upp avtalet, förbehåller sig VEAB rätten att stänga ned Kundens Tjänst via VEAB:s nät.
5.9 Uppsägning och avstängning vid avtalsbrott
VEAB äger rätt att omedelbart säga upp avtalet om Kunden begår ett väsentligt avtalsbrott och underlåter att vidtaga rättelse inom skälig tid från anmodan.
5.10 Överlåtelse av avtalet
VEAB äger rätt att överlåta hela eller delar av avtalet till annan leverantör, varvid fakturering till följd av detta kan separeras.
Kunden äger inte rätt att överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt avtalet utan skriftligt medgivande från VEAB.
5.11 Ändringar i avtalet
VEAB äger rätt att göra ändringar och tillägg till detta avtal, vilket skriftligen ska meddelas Kunden senast en (1) månad innan ikraftträdandet. Kunden har därmed rätt att säga upp avtalet med en (1) månads uppsägningstid upp till tre (3) månader från den dag då Kunden mottog meddelande om ändringen.
Avseende ändringar som (i) är till uppenbar fördel för Kunden, (ii) är av ren administrativ karaktär eller (iii) är nödvändiga för att avtalet ska vara förenligt med gällande lagstiftning och regler, kan sådana genomföras utan föregående meddelande till slutkund.
6. ANSVARSBEGRÄNSNING OCH SKADESTÅND
6.1 Ansvarsbegränsning
Part är befriad från skyldighet att ersätta skada eller att fullgöra viss förpliktelse enligt avtalet, om skadan eller underlåtenheten har sin grund i omständighet utanför parts kontroll, exempelvis force majeure såsom naturkatastrof, allmänfarlig sjukdom, extrema väderförhållanden, krigsliknande tillstånd, terrordåd, upplopp, sabotage eller andra befriande omständigheter. Såsom befriande omständighet anses även ändrad eller ny lagstiftning, myndighetsåtgärd eller underlåtenhet samt omständigheter hänförliga till arbetskonflikt.
Om part förhindras att fullgöra avtalet på grund av omständighet utanför parts kontroll, ska detta utgöra befrielsegrund som medför senareläggning av tidpunkt för prestation och befrielse från utgivande av ersättning och andra påföljder. Detta äger tillämpning oavsett om orsaken härtill inträffar före eller efter avtalad leveransdag.
VEAB ansvarar inte för information eller förlust av information som passerar till eller från Internet via den Tjänst som VEAB tillhandahåller, vilket inbegriper lagring av korrespondens samt annat material och innehåll som Kunden överför eller publicerar på internet via exempelvis sociala medier, e-post eller på hemsidor. Med information avses i dessa Allmänna villkor bland annat ljud, bild, text, data och video.
6.2 Skadestånd
Krav på skadestånd ska framställas inom skälig tid efter det att den ersättningsgrundande omständigheten upptäckts eller borde ha upptäckts.
VEAB:s skadeståndsansvar omfattar endast ersättning för direkt skada som VEAB förorsakat Kunden. Det föreligger således ingen rätt för Kunden till ersättning för indirekt skada, såsom exempelvis utebliven vinst, minskad produktion, förlust av data, hinder att uppfylla förpliktelse gentemot tredje man eller utebliven nytta av avtal. Vid förekomst av oförutsedda händelser av force majeurekaraktär enligt punkten 7.1 föreligger inte någon ersättningsskyldighet.
VEAB ansvarar inte för skador utanför dennes kontroll, exempelvis skador till följd av elavbrott och blixtnedslag samt skador orsakade av tredje man.
7. TVIST
Uppkommer tvist mellan parterna ska dessa i första hand försöka lösas i samförstånd. Varefter återstående tvistiga frågor kan avgöras i behörig domstol med tillämpande av svensk lag.
Genvägar
Sidan uppdaterad: 2025-09-02