Allmänna villkor Elhandel privatkunder
På denna sida har vi samlat Energibranschens allmänna villkor rörande elhandelstjänst - för privatkunder
Notera! Energibranschens allmänna villkor för elhandel har uppdaterats bland annat för att anpassa villkoren till nya lagkrav. Regler kring avtalsförhållandet, fakturering och avtalsändringar har förtydligats. Nya definitioner har lagts till och strukturen har till viss del förändrats. Längre ner på denna sida finns länkar till både tidigare villkor, samt även till de nya villkoren som börjar gälla 2026-01-01.
Allmänna avtalsvillkor Elhandel privatkund
Energibranschens allmänna villkor gällande elhandeltjänst till privatpersoner som gäller fram till och med 2025-12-31.
NYA Allmänna avtalsvillkor Elhandel privatkund
Energibranschens nya allmänna villkor gällande elhandeltjänst till privatpersoner som gäller från och med 2026-01-01.
De huvudsakliga ändringarna i de nya elhandelsvillkoren:
- Det klargörs att villkoren inte gäller konsumentens inmatning till elnätet.
- Endast för avtal som löper tillsvidare får nya allmänna villkor införas. Det beror på att EU-reglering förhindrar ensidiga ändringar i avtal med fast löptid och pris.
- Konsumenten ska alltid få de mest förmånliga villkoren ifall de allmänna avtalsvillkoren och ett elhandelsföretags särskilda avtalsvillkor skiljer sig åt.
- Ett antal bestämmelser har anpassats till ändringar som skett i ellagen. Det rör sig bland annat om bestämmelser om avtalsinnehåll, hur avtalsingående vid avtal om dynamiska priser ska ske, skyldighet att erbjuda flera betalningssätt samt att ett leverantörsbyte får ta max 3 veckor. Möjligheten att ta betalt i förskott har återinförts samt en beskrivning av hur brytkostnader får utformas om konsumenten i förväg bryter ett tidsbundet avtal om leverans av el helt eller delvis till fast pris. Konsumenten ska få tydlig information om prisändringar inklusive skäl och villkor för ändringen.
- Regler om fakturans innehåll, faktureringsintervall samt hantering av mätvärden har förtydligats och anpassats till nya föreskrifter.
- Om inget annat avtalats så ska fakturan skickas per post.
- Det har införts en reduktion om 15% på fakturabeloppet om fakturering uteblivit helt i minst 8 månader.
- Minimiersättningen vid fel i samband med inflytt/lev.byte har höjts från 100 kr till 200 kr.
- Det har tydliggjorts att elhandelsföretaget kan välja mellan att avbryta leveransen eller häva avtalet. De båda åtgärderna ska inte användas samtidigt. Det är däremot möjligt att häva avtalet 6 månader efter att frånkoppling skett ifall betalning ej sker.
- Regler för när återinkoppling ska ske samt kostnader som kan tas ut för frånkoppling och återinkoppling har införts. Det framgår också att elhandelsföretaget kan begära säkerhet/förskott för att leveransen ska återupptas.
- Regler om tvistlösning och konsumentens rättigheter vid felaktiga fakturor har förtydligats.
- Det finns nya hänvisningar till Energimarknadsinspektionen och Konsumentverket samt kontaktuppgifter till Allmänna reklamationsnämnden.
- Det har tydliggjorts att det är svensk rätt som gäller vid tvister.
Genvägar
Sidan uppdaterad: 2025-10-28