
Nya Allmänna villkor Bredbandtjänst till privatperson
fr.o.m. 2025-11-01
Version 2025-1.0 Villkoren gäller fr.o.m. 2025-11-01
1. AVTALET
1.1 Omfattning
Dessa Allmänna villkor gäller vid leverans av bredbandstjänst (”Tjänsten”) i Värnamo Energis ("VEAB") fibernät till privatperson (“Kunden”) och ersätter tidigare allmänna villkor för Tjänsten.
avtalet består av följande:
I. Beställningsbekräftelse av aktuell tjänst
II. Avtalssammanfattning
III. Allmänna villkor för leverans av bredbandstjänst till privatperson
IV. Vid var tid gällande Prislistor, som finns att ta del av på VEAB:s hemsida
Vid eventuella motstridigheter i avtalshandlingarna har de företräde i följande ordning:
1. Beställningsbekräftelse av aktuell tjänst, 2. Avtalssammanfattning, 3. Allmänna villkor, 4. Vid var tid gällande Prislistor.
1.2 Ingående av avtal
Genom beställningen är parterna överens om att VEAB ges tillträde att utföra en undersökning för att kontrollera om Tjänsten kan levereras till aktuell fastighet. VEAB har även rätt att genomföra en kreditprövning i samband med beställningen. Om inga tekniska eller andra hinder föreligger bekräftar VEAB beställningen skriftligt. Ett avtal mellan parterna är således ingånget när VEAB skriftligen bekräftat beställningen.
2. ÅNGERRÄTT
2.1 Nyttjande av ångerrätten
För Avtal som ingås på distans eller utanför affärslokal har Kunden rätt att inom fjorton (14) dagar frånträda avtalet genom att kontakta kundtjänst hos VEAB och meddela sitt önskemål om att ångra avtalet. Vid beställning av tjänster beräknas denna rätt att frånträda avtalet, den så kallade Ångerfristen, från beställningstillfället och fjorton (14) dagar framåt. Vid beställning av varor löper Ångerfristen ut fjorton (14) dagar efter att Kunden fått varan i sin besittning.
Meddelande om ånger kan bland annat lämnas genom att ta kontakt med VEAB via telefon, e-post eller brev. En standardblankett för utövande av ångerrätten finns även att ta del av på Konsumentverkets hemsida.
Vid utövande av ångerrätten ska eventuella varor som Kunden mottagit återsändas till VEAB senast fjorton (14) dagar efter att VEAB mottagit Kundens meddelande om ånger. Först när VEAB mottagit varan eller Kunden översänt ett bevis på att varan återsänts betalar VEAB ut eventuell återbetalning.
2.2 Ersättning vid nyttjande av ångerrätten
Om Kunden utövar sin ångerrätt ska VEAB betala tillbaka erlagd betalning inklusive leveranskostnader (för standardleverans) utan onödigt dröjsmål och senast fjorton (14) dagar efter meddelandet om ånger. VEAB använder samma betalningsmedel för återbetalning som Kunden använt vid inbetalning om inte annat överenskommits.
Kunden är vid nyttjande av ångerrätten skyldig att ersätta VEAB för: (a) leveranskostnader utöver kostnader för standardleverans, (b) värdeminskningen för en produkt om Kunden hanterat produkten i större utsträckning än nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion, (c) den del av Tjänsten som utförts innan Kunden utövade ångerrätten, och (d) kostnader hänförliga till påbörjade installationsarbeten.
3. KONTAKT OCH INFORMATION
3.1 Kontaktuppgifter
Kunden åtar sig att hålla VEAB underrättad om vid var tid aktuella kontaktuppgifter, såsom telefonnummer, e-postadress samt postadress. Ändrade uppgifter ska meddelas till VEAB:s kundservice.
3.2 Personuppgiftsbehandling
VEAB behandlar lämnade personuppgifter för uppfyllande av avtalet i enlighet med gällande lagstiftning. För att möjliggöra ett tjänsteutbud till Kunden kan dessa kunduppgifter komma att lämnas ut till de leverantörer som VEAB vid var tid har samarbetsavtal med. Information om behandling av personuppgifter och Kundens rättigheter framgår av VEAB:s personuppgiftspolicy som finns att ta del av på VEAB:s hemsida.
3.3 Information och meddelanden
Allmän information hålls tillgänglig på VEAB:s hemsida.
Meddelanden till Kunden skickas antingen med faktura, via brev, SMS eller e-post. VEAB använder även en applikation för delgivande av information till slutkund. Om det inte framstår som sannolikt att meddelandet anlänt vid annan tidpunkt, ska meddelande som skickas i samband med faktura eller separat brev, anses mottaget av Kunden senast sju (7) dagar efter avsändandet och meddelande via e-post eller sms anses mottaget samma dag som meddelandet skickades.
Skriftliga meddelanden till VEAB skickas till kundservice via brev eller e-post enligt adressuppgifter på hemsidan.
4. LEVERANS AV BREDBANDSTJÄNST
4.1 Allmänt om tjänster via VEAB
För att VEAB ska kunna tillhandahålla en bredbandstjänst krävs att fastigheten är ansluten till VEAB:s fibernät och att eventuellt fastighetsnät har tillräcklig kvalitet för fullgod leverans samt att VEAB har rätt att nyttja fastighetsnätet för leverans.
4.2 Tjänsten
Tjänsten ger Kunden uppkoppling till VEAB:s bredbandstjänst och därmed tillgång till internet samt tillhörande tjänster. Tjänsten levereras via fastighetens nät för leverans av bredbandstjänster. Ytterligare information om Tjänstens kvalitet och egenskaper framgår av Beställningsbekräftelsen samt av vid var tid gällande leveransvillkor på VEAB:s hemsida.
Kunden väljer hastighet på bredbandsabonnemanget. Om annat inte framgår av Kundens Beställningsbekräftelse avseende avtalstid, kan Kunden under avtalstiden ändra vald hastighet på bredbandstjänsten, vilket regleras på efterkommande månadsfaktura.
4.3 Leverans av Tjänsten
Om inte annat avtalats levereras Tjänsten från det datum Kunden aktiverar och påbörjar användningen av Tjänsten och löper härefter tills vidare med en (1) månads ömsesidig uppsägningstid.
VEAB åtar sig att leverera Tjänsten i överensstämmelse med avtalet. VEAB förbehåller sig rätten att installera och bibehålla nödvändig utrustning för leverans av Tjänsten. Kunden ska ge VEAB tillträde till Kundens bostad i den utsträckning som krävs för installation, tillhandahållande och underhåll av Tjänsten samt tillhörande utrustning.
VEAB genomför löpande uppdateringar och utvecklar sina tjänster. Sådana ändringar ska utföras på ett sådant sätt att eventuella störningar begränsas. För det fall att ändringarna medför att Tjänstens prestanda i något avseende försämras, ska VEAB på lämpligt sätt och senast en (1) månad i förväg informera Kunden om detta. Detsamma gäller om ändring av Tjänsten fordrar att Kundens egen utrustning behöver anpassas eller bytas ut på Kundens bekostnad.
4.4 Bredbandshastighet och kapacitet
Tjänstens hastighet, det vill säga maximal överföringshastighet samt uppskattad normalhastighet framgår i Beställningsbekräftelsen och Avtalssammanfattningen. Med normal hastighet för fast bredbandsanslutning avses VEAB:s kvalificerade uppskattning av Tjänstens hastighet baserat på kunskap och erfarenhet av tidigare tjänsteleverans i näten, beroende på exempelvis använd utrustning och övrig teknik samt kundernas användning av VEAB:s tjänster.
Uppskattad normalhastighet tar sikte på normala förhållanden och genomsnittlig användning. Uppgifterna är dynamiska och justeras över tid för att vara så rättvisande som möjligt. Angiven normalhastighet speglar inte nödvändigtvis Kundens upplevelse och normalhastigheten utgör därmed ingen garanti för vad Kunden kan förvänta sig vid varje enskilt tillfälle, utan utgör en uppskattning av vad användarna normalt kan förvänta sig av Tjänsten över tid.
VEAB kan tillhandhålla Tjänsten via trådlös eller fast anslutning. Tjänstens lägsta kvalitet eller överföringshastighet kan komma att påverkas av omgivande faktorer och yttre förutsättningar, vilken accessform som används i bostaden, begränsningar i teknik eller tjänster som tillhandahålls av någon annan än VEAB eller av att Kundens utrustning begränsar Tjänstens kapacitet.
VEAB har inte någon möjlighet att påverka eller kontrollera överföringshastigheten i nätet annat än i de avseenden denna är hänförlig till den Tjänst som VEAB tillhandahåller. VEAB garanterar därmed inte avtalad överföringshastighet vid trådlös anslutning till bredbandsutrustningen.
4.5 Användning av Tjänsten
Kunden är skyldig att iaktta aktuella anvisningar samt gällande lagar, föreskrifter och myndighetsbeslut vid användning av Tjänsten. Kunden ansvarar för egen samt annans användning av Tjänsten, vilket även omfattar eventuella köp som genomförs vid användning av Tjänsten.
Kunden får endast använda Tjänsten för privat bruk i enlighet med det ändamål som framgår av avtalet. Annat nyttjande av Tjänsten är inte tillåtet. Kunden ansvarar vidare exempelvis, men inte uteslutande, för att Tjänsten inte:
(a) orsakar skada eller annan olägenhet för VEAB eller tredje man;
(b) skapar störningar i nätet eller Tjänsten, exempelvis genom spridning av skadlig kod såsom spionprogram och datavirus;
(c) används i kommersiellt syfte eller för massutskick (s.k. “spam”);
(d) används för att kränka immateriella rättigheter;
(e) överskrider begränsningar i Kundens Avtal eller på annat sätt används i sådan omfattning att användningen kan anses kraftigt avvika från normal användning av motsvarande tjänst, exempelvis genom nedladdning av extrema mängder data;
(f) används på ett sätt som kan betraktas som missbruk av Tjänsten eller strider mot gällande lagstiftning och regler;
(g) används på ett sätt som i övrigt strider mot god sed eller mot VEAB:s vid var tid gällande anvisningar för Tjänsten.
Om Kunden vid användning av Tjänsten bryter mot vad som anges i denna punkt förbehåller VEAB sig rätten att vidta åtgärder mot Kunden, genom att exempelvis i skälig omfattning stänga ned hela eller delar av Tjänsten enligt punkten 4.10.
4.6 Användning av utrustning
Leverans av Tjänsten förutsätter att Kunden använder nödvändig utrustning. VEAB garanterar inte Tjänstens kvalitet och funktionalitet om Kunden använder utrustning som inte är godkänd för ändamålet. Eventuella krav på specifik utrustning framgår i förkommande fall av vid var tid gällande beskrivning av Tjänsten.
Utrustning som kan orsaka störningar i nätet eller på annat sätt störa andra kunders användnings av nätet ska med omedelbar verkan kopplas ur. VEAB ska vid förfrågan ges möjlighet att undersöka utrustning om det finns befogad anledning att anta att utrustningen orsakat störningar i nätet eller Tjänsten eller på annat sätt använts i strid med avtalet.
Av VEAB utlånad utrustning får endast användas för nyttjande av Tjänsten. Kunden har således inte rätt att överlåta eller på annat sätt olovligen förfoga över sådan utrustning, såvida äganderätten till utrustningen genom köp inte övergått till Kunden.
Kunden ska vårda utlånad utrustning och följa lämnade råd och anvisningar om installation, skötsel, användning och underhåll av utrustningen. Utrustningen får inte konfigureras på annat sätt än vad som följer av medföljande anvisningar. Kunden är ersättningsskyldig för eventuell förlust eller skada på utrustningen.
4.7 Abonnemangsavgifter
Kunden förbinder sig att mot faktura betala avtalad anslutningsavgift- och månadsavgift enligt Kundens beställningsbekräftelse samt vid var tid gällande prislista och betalningsvillkor. VEAB har rätt att ta ut en fakturaavgift vid fakturering.
Abonnemangsavgifter för Tjänsten faktureras månadsvis i efterskott. Betalningen ska vara VEAB tillhanda senast den förfallodag som anges på fakturan.
Sker inte betalning i rätt tid har VEAB rätt att av Kunden, förutom fakturabeloppet, fordra ränta enligt räntelagen från den i fakturan angivna förfallodagen och ersättning för de kostnader som är förenade med dröjsmålet. Hit räknas även kostnader för skriftlig betalningspåminnelse samt kostnader för verkställighet av betalnings- eller annan förpliktelse.
VEAB har rätt att påbörja debiteringen samma dag som Tjänsten aktiveras och Kunden är skyldig att under avtalstiden betala abonnemangsavgifterna till dess avtalet upphör, vilket även gäller för de fall Tjänsten stängts ned enligt punkten 4.10.
Om VEAB har skäl att befara att Kunden inte kommer att fullgöra sina betalningsförpliktelser, har VEAB rätt att begära godtagbar säkerhet eller förskottsbetalning för fortsatt nyttjande av Tjänsten.
Avgiftsändring sker genom skriftligt meddelande till Kunden via aktuell kontaktväg senast en (1) månad innan ändringen träder i kraft. Ändringen ska i samband med detta även införas i vid var tid gällande prislista samt i enlighet med vad som i övrigt framgår om ändring av avtalet enligt punkten 6.1.
Om Kunden på saklig grund invänt mot en faktura inom skälig tid och begärt anstånd med betalningen, ska anstånd beviljas av det tvistiga beloppet fram tills dess att ärendet är utrett. VEAB har rätt att ta ut dröjsmålsränta under anståndstiden i enlighet med räntelagen, baserat på det belopp som Kunden slutligen blir skyldig att betala.
4.8 Felanmälan och felavhjälpning
Med fel i tjänst (”Fel”) avses att Kunden inte kan använda Tjänsten i enlighet med vad som följer av avtalet eller vad som utifrån Tjänstens beskaffenhet och egenskaper normalt kan förväntas av Tjänsten. Som Fel räknas inte fel av ringa betydelse för Kunden eller fel som inte hindrar Kunden från att använda Tjänsten. VEAB svarar endast för Fel som beror på VEAB. VEAB är därmed exempelvis inte skyldig att avhjälpa fel som beror på annans nät eller utrustning.
Om ett Fel uppstår ska Kunden kontrollera att Felet inte beror på den egna utrustningen. Därefter ska felanmälan framställas inom skälig tid från det att felet har upptäckts för att Kunden ska anses ha rätt att begära åtgärd samt eventuell kompensation.
VEAB ska inom skälig tid från det att felanmälan inkommit till VEAB enligt gällande felanmälningsrutiner genomföra felsökning samt avhjälpa felet. Kunden är skyldig att betala ersättning för felsökning och i förekommande fall felavhjälpning enligt den vid var tid gällande prislista som finns på VEAB:s hemsida om felet är av ett slag som inte VEAB svarar för. Med sådana fel avses exempelvis
(a) Att felet förorsakats genom av Kunden företagna ändringar eller ingrepp i Tjänsten;
(b) Att felet finns i eller beror på annan inkopplad utrustning än den som tillhandahålls av VEAB för leverans av Tjänsten;
(c) Att felet förorsakats av Kunden eller annan som denne ansvarar för genom vårdslös användning av Tjänst eller tillhörande utrustning som levereras av VEAB.
4.9 Prisavdrag
Om VEAB inte har börjat leverera Tjänsten i enlighet med mellan parterna överenskommen tidpunkt för leverans (”Leveransförsening”) eller Tjänsten inte kunnat användas p.g.a. ett Fel för vilket VEAB ansvarar i enlighet med punkt 4.8, medges nedsättning av abonnemangsavgiften beräknat från den dag då VEAB mottagit en felanmälan från Kunden. Prisavdraget beräknas utifrån Felets eller Leveransförseningens omfattning och varaktighet motsvarande den fasta abonnemangsavgiften för de dagar under vilka Felet eller Leveransförseningen pågått. Om inte annat avtalats med Kunden regleras prisavdraget på Kundens nästkommande faktura. Vid driftavbrott på grund av tekniskt underhåll sker ingen nedsättning av abonnemangsavgiften.
Rätt till prisavdrag föreligger inte om VEAB i avvaktan på att Felet avhjälps har kunnat erbjuda Kunden en alternativ godtagbar lösning motsvarande Kundens behov.
4.10 Stängning av Tjänst
VEAB får efter avisering därom stänga Tjänsten om:
(a) Kunden, utan att ha invänt mot fakturan i enlighet med punkt 4.7, trots uppmaning inte betalat avgift eller annan ersättning inom tio (10) bankdagar från påminnelse samt varning om avstängning. Sker detta vid upprepade tillfällen har VEAB rätt att omedelbart stänga ned Tjänsten. Avstängningen ska i tillämpliga fall begränsas till den eller de tjänster som den uteblivna betalningen avser. Återinkoppling sker först då Kunden uppfyllt samtliga sina förpliktelser enligt avtalet samt vid begäran om säkerhet erlagt aktuell deposition;
(b) Kunden trots begäran härom inte kopplat ur egen utrustning som stör annans tjänst och datatrafiken i övrigt;
(c) Kunden på annat sätt använder Tjänsten på ett sätt som strider mot punkt 4.5 om användning av Tjänsten;
(d) VEAB inte inom skälig tid medges möjlighet att undersöka utrustning som är ansluten till Tjänsten.
4.11 Planerade driftsavbrott
VEAB äger rätt att tillfälligt stänga ned Tjänsten eller vidta åtgärder som påverkar tillgängligheten till VEAB:s fibernät om det är påkallat av tekniska-, underhålls-, drifts- eller säkerhetsmässiga skäl. Vid en sådan tillfällig avstängning äger Kunden inte rätt att begära prisavdrag för den tid som Tjänsten inte kunnat användas.
5.UPPSÄGNING AV AVTALET
5.1 Avtalstid
Avtalet gäller inom angiven avtals- eller bindningstid och övergår därefter till att gälla tills vidare med en (1) månads uppsägningstid.
5.2 Uppsägning av avtalet
Avtal som inte gäller under en särskilt angiven bindningstid har parterna rätt att säga upp med en (1) månads uppsägningstid. För avtal med bindningstid får parts uppsägning av avtalet verkan tidigast efter att bindningstiden löpt ut. Vid bindningstid gäller därmed Kundens betalningsansvar för kvarvarande månadsavgifter tills dess bindningstiden upphör även om Kunden skulle önska säga upp avtalet i förtid.
VEAB äger rätt att omedelbart säga upp avtalet i förtid om Kunden begår ett väsentligt avtalsbrott och underlåter att vidtaga rättelse inom skälig tid från anmodan. Kunden ska anses ha begått ett väsentligt avtalsbrott om denne vid upprepade tillfällen eller på annat sätt väsentligen åsidosätter sina skyldigheter enligt avtalet. En omständighet som berättigar avstängning av Tjänsten enligt punkt 4.10 ska alltid anses utgöra ett sådant åsidosättande av Kundens skyldigheter.
Om Kunden exempelvis är i dröjsmål med mer än en ringa del av betalningen eller dröjsmålet med betalningen kan anses vara väsentligt och Kunden inte betalar inom skälig tid, trots betalningspåminnelser, ska detta anses utgöra ett väsentligt avtalsbrott som berättigar omedelbar uppsägning av avtalet.
5.3 Överlåtelse av avtalet
VEAB äger rätt att överlåta hela eller delar av avtalet till annan leverantör, varvid fakturering till följd av detta kan separeras.
Kunden äger inte rätt att överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt avtalet utan skriftligt medgivande från VEAB.
6. ÄNDRING AV AVTALET
6.1 Ändringar i avtalet
VEAB äger rätt att göra ändringar och tillägg till detta avtal, vilket skriftligen ska meddelas Kunden senast en (1) månad innan ikraftträdandet. Kunden har därmed rätt att säga upp avtalet med en (1) månads uppsägningstid upp till tre (3) månader från den dag då Kunden mottog meddelande om ändringen.
Avseende ändringar som (i) är till uppenbar fördel för Kunden, (ii) är av ren administrativ karaktär eller (iii) är nödvändiga för att avtalet ska vara förenligt med gällande lagstiftning och regler, kan sådana genomföras utan föregående meddelande till slutkund.
Om bindningstid avtalats för parternas avtal träder eventuella ändringar av villkoren, som inte endast är till fördel för Kunden, i kraft den dag då bindningstiden upphör. Ändringar som föranleds av omständigheter utanför VEAB:s kontroll och som VEAB saknar möjlighet att förutse eller råda över samt ändringar som föranleds av ändrad lagstiftning eller myndighetsbeslut kan, utifrån vad VEAB meddelar från fall till fall, ske även under pågående bindningstid.
7. ANSVARSBEGRÄNSNING OCH SKADESTÅND
7.1 Ansvarsbegränsning
Part är befriad från skyldighet att ersätta skada eller att fullgöra viss förpliktelse enligt avtalet, om skadan eller underlåtenheten har sin grund i omständighet utanför parts kontroll, exempelvis force majeure såsom naturkatastrof, allmänfarlig sjukdom, extrema väderförhållanden, krigsliknande tillstånd, terrordåd, upplopp, sabotage eller andra befriande omständigheter. Såsom befriande omständighet anses även ändrad eller ny lagstiftning, myndighetsåtgärd eller underlåtenhet samt omständigheter hänförliga till arbetskonflikt.
Om part förhindras att fullgöra avtalet på grund av omständighet utanför parts kontroll, ska detta utgöra befrielsegrund som medför senareläggning av tidpunkt för prestation och befrielse från utgivande av ersättning och andra påföljder. Detta äger tillämpning oavsett om orsaken härtill inträffar före eller efter avtalad leveransdag.
VEAB ansvarar inte för information eller förlust av information som passerar till eller från Internet via den Tjänst som VEAB tillhandahåller, vilket inbegriper lagring av korrespondens samt annat material och innehåll som Kunden överför eller publicerar på internet via exempelvis sociala medier, e-post eller på hemsidor. Med information avses i dessa Allmänna villkor bland annat ljud, bild, text, data och video.
7.2 Skadestånd
Krav på skadestånd ska framställas inom skälig tid efter det att den ersättningsgrundande omständigheten upptäckts eller borde ha upptäckts.
VEAB:s skadeståndsansvar omfattar endast ersättning för direkt skada som VEAB förorsakat Kunden. Det föreligger således ingen rätt för Kunden till ersättning för indirekt skada, såsom exempelvis utebliven vinst, minskad produktion, förlust av data, hinder att uppfylla förpliktelse gentemot tredje man eller utebliven nytta av avtal. Vid förekomst av oförutsedda händelser av force majeurekaraktär enligt punkten 7.1 föreligger inte någon ersättningsskyldighet.
VEAB ansvarar inte för skador utanför dennes kontroll, exempelvis skador till följd av elavbrott och blixtnedslag samt skador orsakade av tredje man.
8. TVIST
Uppkommer tvist mellan parterna ska dessa i första hand försöka lösas i samförstånd. Varefter återstående tvistiga frågor kan avgöras i behörig domstol med tillämpande av svensk lag.
Genvägar
Sidan uppdaterad: 2025-09-02