Vi använder kakor (Cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt. För att optimera ditt användande av vår webbplats använder Värnamo Energi nödvändiga kakor. Se vår kakpolicy för mer information avseende vår användning av kakor
Läs mer om kakor

Du är här: Kundservice <> Fakturafrågor <> Betalningspåminnelse 

 

Betalningspåminnelse, inkasso


Information om betalningspåminnelser från Riverty eller inkassokrav om du missat att betala din faktura.

Vad händer om jag inte betalar el- eller fjärrvärmefakturan?


Du måste betala din faktura senast på förfallodagen, dvs den dag som angetts som sista betalningsdag på fakturan. Om du inte kan betala, så rekommenderar vi att du omedelbart kontaktar Värnamo Energi för att se om det finns möjlighet att få ett uppskov. Ett tillfälligt uppskov kan maximalt beviljas en gång per år, men du måste då kontakta Värnamo Energi snabbt!

Ring vår kundtjänst på 0370-69 41 00 för att diskutera eventuellt uppskov. OBS! Om du inte betalar fakturan i tid och inte heller kontaktar oss snabbt, så kommer du få en påminnelsefaktura i pappersform med posten från vår samarbetspart Riverty, du kommer då även behöva betala en påminnelseavgift på 60 kr. Påminnelsefakturan måste betalas, annars går ärendet vidare till Inkasso.

Tänk på! Tyvärr tror vi att de dyra elpriserna kommer hålla i sig under lång tid framöver, så att be om ett uppskov kan vara en temporär lösning som ställer till det mer för dig framöver. Eftersom du då nästa månad måste betala både nästa månadsfakura och den som inte betalats till fullo föregående månad. 

Vad händer om jag inte betalar fakturan för bredband eller tv?


Du måste betala din faktura senast på förfallodagen, dvs den dag som angetts som sista betalningsdag på fakturan. Om du inte betalar kommer du få en påminnelsefaktura plus en påminnelseavgift på 60 kr. Påminnelsefakturan måste betalas, annars går ärendet vidare till Inkasso. Om bredband och/eller tv inte betalas i tid kommer tjänsterna stängas av.

Vad ska jag göra om jag fått en påminnelsefaktura från Riverty?


Vi samarbetar med företaget Riverty i ärenden kring betalningspåminnelser. Har du fått en påminnelsefaktura från Riverty så måste du betala den fakturan (dvs påminnelsefakturan som även inkluderar 60 kronor i påminnelseavgift) senast på det datum som Riverty angett på påminnelsefakturan - annars går det vidare till inkasso.

Har du frågor om VARFÖR du fått en påminnelse ska du vända dig direkt till Riverty:
Telefon: 0340-59 61 16 
E-post: energi.se@riverty.com

Om du tror att den ursprungliga Värnamo Energi fakturan redan är betald behöver du kontrollera din betalning. Kolla upp att du verkligen angett rätt summa, att OCR-numret är rätt och att betalningen har gått till rätt kontonummer. Är uppgifterna korrekta och OM du kan försäkra att betalning genomförts FÖRE eller PÅ ursprungsfakturans förfallodag, så kan du kontakta Riverty. I annat fall måste du betala påminnelsefakturan som inkluderar påminnelseavgift, snarast. (Du kan med andra ord inte betala ursprungsfakturan, utan måste betala påminnelsefakturan). 

Vad händer om min faktura skickats till inkasso?


Om du fått en påminnelsefaktura och den inte betalas i tid, så kommer ditt ärende att skickas till inkasso. Du kommer då få ett inkassobrev av den part som övertagit ärendet. Värnamo Energi upphör då att vara kontakt för det berörda fakturaärendet. Värnamo Energi kan även komma att stänga av din tjänst och avsluta ditt abonnemang.

Om ärendet går vidare till inkasso, så måste du själv kontakta inkassoföretaget om du vill bestrida inkassokravet. Du måste i så fall kontakta inkassoföretaget inom den tidsfrist som finns specificerad i kravbrevet. Det gör du genom att vända dig till avsändaren av inkassokravet och specificera varför du anser att kravet inte är korrekt. Se till att även spara en kopia på dina invändningar av inkassokravet.

Om inkassokravet är korrekt, så är det MYCKET viktigt att du ser till att betala in skulden snarast möjligt och senast inom den tid som anges i kravet. Skulle du av någon anledning vara försenad med din betalning rekommenderar vi starkt att du ringer den som skickat inkassokravet och meddelar att betalningen är på väg. Annars riskerar du ännu fler avgifter eller i värsta fall att inkassoföretaget går vidare med din skuld till Kronofogden. Om ärendet går vidare till Kronofogde kommer inkassoföretaget ansöka om ett så kallat betalningsföreläggande och om du inte bestrider kravet hos Kronofogden heller, kommer Kronofogden att bekräfta skulden med ett så kallat utslag. Det innebär att inkassoföretaget kan låta Kronofogden driva in skulden genom utmätning. Ett utslag hos Kronofogden innebär även att du får en betalningsanmärkning registrerad på dig. En betalningsanmärkning syns i din kreditupplysning och innebär att det blir svårt för dig att både bli beviljade nya lån, bli beviljad telefonabonnemang och skriva kontrakt för hyreslägenheter. Att få en betalningsanmärkning är alltså något du ska undvika i allra högsta grad.

Vanliga frågor kring fakturan

  • Din fjärrvärmecentral går att ställa in för att passa dina behov och ditt hus förutsättningar. Utetemperaturen bestämmer vilken temperatur din fjärrvärmecentral ska skicka ut till elementen eller golvvärmen. Ju kallare ute, desto varmare vatten skickas ut. Om du vill ändra temperaturinställningarna gör du det via manöverpanelen.

    Tips! Du kan även ställa in en tidsbegränsad sänkning av värmen, till exempel när du reser bort. Då slösar du inte på värmen, men kommer ändå hem till ett varmt hus.

  • För att värmen ska fördela sig jämnt i olika delar av huset måste det vara tryck i värmesystemet. Det är expansionskärlet som hjälper till att hålla rätt tryck. Tryckmätaren ska vanligtvis stå på ca 1 bar (om huset inte är högre än 10 meter). Trycket är vanligtvis lägre sommartid och högre vintertid. Det är den övre pilen eller den svarta pilen du ska titta på.

    Är trycket lägre än 0,6 behöver du fylla på värmesystemet med vatten. Det gör du genom att öppna påfyllningsventilen tills trycket åter är uppe på 1.

    Behöver du fylla på systemet ofta (mer än 2 gånger per år), kan det vara ett tecken på att expansionskärlet är trasigt eller att systemet läcker. Kontakta i så fall en servicetekniker eller rörfirma.

  • Om det är luft i värmesystemet kan det göra att det inte blir tillräckligt varmt inne, eller att temperaturen blir ojämn. Ett tecken på luft i systemet kan vara att en del element är kalla i övre delen och varma i nedre.

    1. Stäng av cirkulationspumpen (genom att slå av strömmen).
    2. Kontrollera trycket. Fyll på vatten vid behov.
    3. Vänta 15 minuter.
    4. Öppna termostatventilerna på elementen fullt.
    5. Öppna försiktigt skruven som sitter högst upp på ena sidan av elementet. Använd en luftningsnyckel.
    6. Vänta tills det börjar komma vatten, var beredd med en burk eller en trasa. Skruva åt skruven igen.
    7. Kontrollera trycket. Fyll på vatten vid behov.
    8. Starta pumpen och vrid termostaterna till rätt läge igen.
  • Cirkulationspumpen styr hur fort det varma vattnet cirkulerar i rör, element och golvvärme. Ju långsammare pumpen kan gå och ändå ge värme till fastigheten, desto bättre. Beroende på om du har element eller golvvärme ska pumpen ha olika inställning för hastighet. Pumpen är varvtalsstyrd. Det betyder att pumpens hastighet regleras automatiskt när behovet ändras. Sommartid när det inte finns något behov av värme stannar pumpen.

  • Om trycket blir för högt i systemet löser säkerhetsventilen automatiskt ut och släpper ut lite vatten. Det finns en säkerhetsventil för tappvarmvattnet, det vill säga varmvattnet som kommer ur vattenkranen, och en för värme. Vid enstaka tillfällen kan det komma vatten från någon av säkerhetsventilerna. Om det droppar hela tiden är något fel.

  • Upptäcker du grönt varmvatten kontaktar du vår kundtjänst 0370-69 41 00

    Om ditt varmvattnet blivit grönt – så är detta helt ofarligt, men du bör undvika att använda det i matlagning, då det kan finnas andra ämnen i det inläckande fjärrvärmevattnet som inte är lämpligt att äta eller dricka.

    OBS! Det är inte farligt att duscha även om varmvattnet blivit grönt och någon risk för färgpåverkan på tvätt och hår finns inte. 

    Varför är vattnet grönt?
    Värnamo Energis fjärrvärmevatten är sedan 2020 grönfärgat i Värnamo, Rydaholm, Bor, Forsheda, Bredaryd och Lanna. Genom att tillsätta det helt ofarliga färgämnet Pyranin i alla fjärrvärmenät kan eventuella läckor i ledningar och varmvattenväxlare lättare kunna spåras. Läs mer om detta på separat sida. Länk: Grönt fjärrvärmevatten

  • Att ha ett fjärrvärmeserviceavtal som tryggar ditt uppvärmningssystem kostar 1290 kr per år.

    Fjärrvärme är en driftsäker uppvärmningsmetod som fungerar i stort sett jämt, tack vare att våra duktiga drifttekniker ser till att allt ute i nätet fungerar. Värmeväxlaren hemma hos dig har två års nygaranti, men när den blir äldre kan det vara bekvämt att teckna ett serviceavtal - då behöver du inte göra mer än att lyfta på luren om det skulle uppstå problem hemma hos dig.

    Länk: Läs mer om hur du skaffar servicevtal och vad som ingår i servicen. 

  • Undersök regelbundet i fjärrvärmecentralen så att det inte finns något läckage. Observera att det är naturligt att det droppar från spillröret ibland. Om det är blött i eller under centralen kan det tyda på ett läckage. Om vattnet är grönt (om det är otydligt kan du testa att torka upp vattnet på en bit vitt hushållspapper) tyder det på att det läcker från inkommande fjärrvärme. 
  • Efter ett strömavbrott kan det hända att cirkulationspumpen stannar och elementen blir kalla.

    För att få igång cirkulationspumpen kan du öka hastigheten. Vrid på hastighetsreglaget på pumpen. Det finns tre hastigheter. Öka först ett steg och hjälper inte det så öka till högsta hastigheten. Går pumpen igång så låt den gå med den förhöjda hastigheten i någon timme, innan du åter sänker till den hastighet du hade inställd innan strömavbrottet.

    Ett annat alternativ för att få igång pumpen är att lossa centrumskruven och sedan med en skruvmejsel vrida runt rotorn som du då kommer åt.

  • Se fakturor på Mina sidor
    Är du kund hos oss ska du logga in på hemsidan, då hittar du alla dina fakturor på Mina sidor. OBS! Notera att du måste varit kund en hel kalendermånad innan du kan se några fakturor, eftersom vi fakturerar i efterskott. Länk: Se instruktion så ser du fakturor på Mina sidor

    Hitta svar på vanliga fakturafrågor
    Du kan läsa mer om Kivra, Autogiro, E-faktura, Betalningspåminnelse, Inkasso, mm på en separat sida. Länk: Se svar på vanliga fakturafrågor

  • E-faktura beställer du enklast direkt in din egen internetbank.

    Logga in i din internetbank och leta upp e-faktura. Oftast hittar du information om e-faktura under samma flik där du betalar dina fakturor. Sök sedan efter Värnamo Energi AB. Signera genom BankID eller annan elektronisk legitimation. Klart!

    När din bank handlagt e-faktura registreringen skickar de info till oss på Värnamo Energi och inom en vecka har vi ändrat vår faktureringsrutin så att du fortsättningsvis får en digital e-faktura istället för pappersfaktura.


    Länk: Se mer info om vanliga fakturafrågor

  • Har du vår faktura som "e-faktura", så loggar du in i din internetbank och lägger till funktionen "Automatisk betalning". Betalningen av ditt fakturabelopp dras då automatisk från ditt bankkonto på fakturans förfallodag. Det enda du behöver tänka på är att det ska finnas pengar på ditt bankkonto på förfallodagen.

    Har du "pappersfaktura", så beställer du autogiro hos oss. Kontakta vår kundservice på 0370-69 41 00 så hjälper vi dig med processen. 


    Länk: Läs info om vanliga fakturafrågor

  • Så fort du skaffar en digital Kivra brevlåda (för att tex ta emot ett digitalt Covid-intyg, eller få info om skatteåterbäring, mm), så kommer fortsättningsvis även fakturor och viktiga dokument från myndigheter och många företag automatiskt att hamna i din digitala Kivra-brevlåda. 

    Om du INTE vill att din faktura från Värnamo Energi ska hamna i Kivra, så måste du själv ställa in i din Kivra-app att Värnamo Energi fakturorna INTE ska hamna där. Vi kan inte göra inställningar in i din personliga Kivra-brevlåda åt dig, men på vår hemsida finns en utförlig instruktion hur du går till väga. 


    Länk: Läs mer om Kivra

Fler frågor och svar