För oss - det lilla, lokala bolaget - är kundfokus viktigt!
Vi har lyssnat på våra kunder och är väldigt glada över att nu kunna berätta om vår senaste kundsatsning:
- En innovativ app som kommer vara laddad med spännande funktioner, som när den är färdig, kommer göra det möjligt för våra kunder att använda sin energi smartare
Vecka 18: Funktion som jämför din energianvändning med andra
Senaste nytt om vår app. Denna veckan har vi testat och färdigutvecklat en funktion som gör det möjligt för dig att jämföra ditt hushålls energianvändning med andra liknande hushåll. Därmed får du ett "kvitto" på om din familj använder mer eller mindre energi än andra. I väntan på att appen blir klar kan du se din egen förbrukning när du loggar in på MIna Sidor. Du kan även få tips om hur mycket ström olika elprylar drar hemma hos dig.
Vad räknas som normal förbrukning?
När appen är klar kan du jämföra om din elanvändning är "normal" eller om du använder mindre eller mer än andra. I Väntan på att appen blir klar kan du läsa mer om vad som räknas som "normal" energianvändning och få spartips på vår hemsida.
Hur mycket el eller fjärrvärme du förbrukar beror förstås på hur stort du bor och hur många personer som bor i ditt hushåll. Ju fler som bor i hushållet ju mer energi brukar det vanligtvis gå åt. Förbrukning beror även på vilken uppvärmningsmetod du har (tex direktverkande el, oljepanna, ved- eller pelletspanna, fjärrvärme, etc). Energiförbrukningen beror även på hur varmt du vill ha det hemma, hur bra isolerat hemmet är, hur stor yta som ska värmas upp, hur effektivt uppvärmningssystem du har, samt hur kallt det är ute. Det går vanligtvis även åt mycket energi för att värma vatten, så om du duschar kort och effektivt sparar du energi och därmed pengar.
Vecka 17: Planeringsmöte & avstämning av hittills färdigställd utveckling!
Appen börjar ta form och utvecklingsarbetet leds av Värnamo Energis affärsutvecklare. För att möjliggöra funktioner i appen samarbetar vi med olika externa parter. Internt på Värnamo Energi finns även en arbetsgrupp från marknadsavdelningens support och kundkommunikation, som veckovis stämmer av och testar hur appens funktioner stämmer överens med kundernas förväntningar, allt eftersom utvecklingsarbetet fortskrider.
Vecka 16: Funktion som summerar månadens kostnader är klar
Utvecklingen av appen pågår för fullt. Denna vecka har funktioner på startsidan blivit klara som gör att ni enkelt och överskådligt får en bild över månadens kostnad - för alla dina tjänster. Det kommer även finnas möjlighet att se kostnad per tjänst hittills i månaden samt historiskt uppdelat idag, per månad eller årsvis.
Vecka 15: Nu är startsidan klar!
Vecka 14: Just nu testar vi realtidsmätaren
Vårt team är i full gång med att testa vår kommande realtidsmätare, en enhet som kopplas till elmätaren för att erbjuda insyn och kontroll över elförbrukningen. Med vår app och realtidsmätare kommer ni kunna:
- Övervaka energiförbrukningen i realtid.
- Identifiera områden där energianvändningen kan optimeras för att spara kostnader.
- Få detaljerad insikt i energiförbrukningsmönster över tid.
- Bidra till en mer hållbar energianvändning genom att justera förbrukningen.
- Styra och prisoptimera större styrbara energiförbrukare.
Vad är en realtidsmätare?
En realtidsmätare är en enhet designad för att ge användare omedelbar tillgång till information om deras energiförbrukning. Den kopplas direkt till din befintliga elmätare och samlar in data som sedan kan visas i realtid via en app.
Detta gör det möjligt för användare att övervaka och hantera sin energianvändning mer effektivt.
Därför gör vi en stor satsning på att utveckla en energi-app
- Vi har en omtyckt och uppskattad kundservice, som vi är glada och stolta över att kunna tillhandahålla. Det går alltid snabbt att komma i kontakt med oss, via telefon eller besök. Denna nära och personliga service kommer vi fortsätta att erbjuda.
Men i kundundersökningar och i dagliga samtal med våra kunder har vi märkt ett växande intresse från kunder som efterfrågar lösningar som gör det enklare att själv kunna se och påverka sin elanvändning, berättar Ulrika Horn, som arbetar som ansvarig för den kundgrupp som dagligen supporterar Värnamo Energis kunder.
- Vi är lyhörda för våra kunders önskemål och har därför tagit beslutet att nu satsa på att utveckla en energi-app, berättar Magnus Ahlqvist marknadschef på Värnamo Energi.
Även om vi är ett litet bolag som främst verkar på en lokal marknad, vill vi sticka ut och vara i framkant med den senaste tekniken, som gör det både enklare, mer prisvärt och mer bekvämt att vara kund hos oss, konstaterar Magnus.
- Vi tror att detta är starten på något nytt med stora möjligheter såsom smart styrning och fler kommande tjänster som gör vardagen enklare. Vi vill fortsätta att utveckla funktioner i appen och hoppas våra kunder gillar vår satsning som är en del i vår ambition att ligga i topp gällande kundnöjdhet bland landets elbolag!