Vi använder kakor (Cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt. För att optimera ditt användande av vår webbplats använder Värnamo Energi nödvändiga kakor. Se vår kakpolicy för mer information avseende vår användning av kakor
Läs mer om kakor

Ladda ner appen

Du hämtar Värnamo Energi-appen där du normalt hämtar dina appar (App Store eller Google Play). Sök på "Värnamo Energi"

Appens funktioner

Här får du förklaring till många av de funktioner som finns i Värnamo Energi-appen

EL:IN

Läs mer om vår realtidsmätare EL:IN

Frågor & svar

  • Vår app är nu tillgänglig via appbutiker och det går bra att prova appen.

    Lanseringen sker först i höst och fram tills dess är appen en testversion. Vi har inte möjlighet att ge support på appen under semestertider då vi inte har personal på plats för det. Lämna gärna feedback direkt i appen istället under Inställningar-Tyck till.

    Information om appens funktioner med bilder finns på vår hemsida

  • Du som kund hos Värnamo Energi kan logga in med ditt BankID. Det måste vara den person som står på avtalet som loggar in. För att upprätthålla en hög säkerhetsnivå blir du utloggad var 14de dag. Du loggar enkelt in med BankID igen.

    Appen går att starta i demo-läge utan inloggning via länk ”visa demo” längst ner.

  • I Värnamo Energi-appen kan du bl.a göra följande:

    • Följa din energianvändning av el och fjärrvärme
    • Följa dina kostnader för de tjänster du har hos Värnamo Energi
    • Följa Nord Pools spotpriser på elbörsen
    • Koppla upp din laddbox (om du är elhandelskund)
    • Koppla upp en smart termostat
  • Det gör du enkelt via appen. Välj "lägg till resurs" längst ner i appen och se vilka laddboxar som är godkända. Välj sedan vilken laddbox du har och följ instruktionerna. 

  • För att kunna använda din Easee laddare med vår app måste du ha Värnamo Energi inställd som operatör.

    Om din laddare har en annan operatör idag kan detta enkelt ändras i https://easee.cloud Logga in med samma användarnamn och lösenord som du använder i Easee-appen.

    1. Gå till Sites ➡️ Operator ➡️ Unpair
    2. Du bör då kunna ansluta Värnamo Energi som den nya operatören.
    3. Efteråt kan du gå in i vår app och para ihop Easee här: Lägg till resurs ➡️ Laddbox ➡️

    Om du får ett felmeddelande om att du har använt fel PIN-kod många gånger, måste du normalt vänta minst 24 timmar tills du försöker koppla ihop laddaren igen.

  • I nuläget integrerar vår app endast med växelriktaren Solar Edge, har du en annan växelriktare kommer du inte att se den el du själv förbrukar.

    Ytterligare information:

    • Det du ser i appen när du inte har en Solar Edge växelriktare är den el som säljs ut på nätet då detta passerar elmätaren. (Kan vara en fördröjning på upp till 48h beroende på vilket elnät du bor i.)
    • Vid fördröjningar gällande information om såld el kan detta bero på att du inte är i vårt elnät och att vi då måste invänta information från din nätägare om hur mycket el du sålt.

    Vi jobbar med att kunna erbjuda fler fabrikat av växelriktare.

  • EL:IN är en realtidsmätare som ger dig detaljerad insyn i din elanvändning och ev. elexport.

    Realtidsmätaren EL:IN kopplas in i din elmätare och läser av konsumtion och export i hemmet. Datan visas sedan i Värnamo Energi-appen där den;

    • visar din energianvändning i realtid
    • visar din energiexport i realtid
    • visualiserar din fasbelastning

     Det här behöver du för att använda vår realtidsmätare EL:IN

    • vara elhandels-/elnätskund hos Värnamo Energi
    • ha tillgång till elmätare för din bostad
    • wifi-täckning där du placerar din EL:IN (2,4 GHz)
    • ha en elmätare med HAN/P1-port



Fler frågor och svar