Om fjärrvärmefakturan

Nyhet! From 1 september 2021 går vi över till månadsfaktura

Nu gör vi det enklare för dig och ändrar så att du som tidigare fått din faktura varannan månad eller mer sällan framöver får den varje månad.

Några fördelar

  • Du behöver aldrig fundera på när du ska betala din faktura, efter som du hädanefter alltid kommer få din faktura varje månad (dvs inte varannan månad)
  • Det blir lättare för dig att följa din förbrukning och du kan snabbare se om dina förbrukning har förändras
  • Du får en jämnare fördelning av energikostnaderna under året och därmed en lägre kostnad vid varje betalningstillfälle

Välj digital faktura!

Har du inte redan valt att få din faktura digitalt? Genom att välja ett digitalt alternativ kan du få din faktura direkt i datorn eller mobilen oavsett var du befinner dig. Läs mer under

 

Så läser du din fjärrvärmefaktura


Hur din fjärrvärmefaktura ska se ut, bestäms av lagar, allmänna avtalsvillkor, Konsumentverket samt Energimyndigheten.


Fakturans framsida: Det är mycket information på en fjärrvärmefaktura. Det viktigaste – hur mycket du ska betala och när du ska betala – finns sammanfattat på fakturans framsida.


Fakturans baksida: På fakturans baksida finns detaljerad information som beskriver vad som ingår i det totala fjärrvärmepriset. För att förstå vad de olika uppgifterna på din fjärrvärmefaktura betyder, har vi tagit fram fakturaförklaringar som beskriver fjärrvärmefakturas olika termer och priser. Se mer nedan.


Visa exempel på fjärrvärmefakturor >

  • Fjärrvärmefaktura kund med fjärrvärmeabonnemang Värnamo tätort
  • Fjärrvärmefaktura kund med fjärrvärmeabonnemang Rydaholm
  • Fjärrvärmefaktura kund med närvärmeabonnemang Lanna, Bredaryd, Forsheda, Bor

 


< dölj extra text

Så ofta får du din fjärrvärmefaktura


Vanligtvis får du din fjärrvärmefaktura en gång per månad.


Fjärrvärmefakturan brukar komma i början på varje månad och ska vara betald i slutet på samma månad. Annan faktureringsperiod kan förekomma enligt särskild överenskommelse med Värnamo Energi.

Så kan du påverka din fjärrvärmefaktura


De totala kostnaderna på din fjärrvärmefaktura beror på din fjärrvärmeförbrukning, din abonnerade effekt och ditt fjärrvärmeabonnemang.


1. Se över din fjärrvärmeförbrukning. Logga in på sidan Förbrukningsstatistik för att se statistik över just din fjärrvärmeförbrukning. På sidan Energirådgivning ger vi tips och goda råd hur du kan minska din fjärrvärmeförbrukning och därmed sänka dina uppvärmnings- och varmvattenkostnader.


Se fler tips hur jag kan sänka mina fjärrvärmekostnader >

2. Serva din fjärrvärmecentral. För att effektivisera din fjärrvärmeförbrukning och hålla fjärrvärmekostnaderna på rätt nivå, är det bra om du har ett välskött och rätt inställt uppvärmningssystem. På sidan Din Fjärrvärmecentral finns tips och goda råd hur du sköter ditt uppvärmningssystem.

Om du väljer till Serviceavtal för fjärrvärme, så behöver di inte utföra servicen själv. I ett serviceavtal ingår bland annat en årlig funktionskontroll av din fjärrvärmecentral vilket hjälper till att hålla ditt uppvärmningssystem i bästa skick.


3. Se över ditt effektuttag. På sidan Fjärrvärmeabonnemang hittar du information om ditt fjärrvärmeabonnemang samt länkar till jämförpriser på olika fjärrvärmetariffer.


< dölj extra text

Så hittar du dina fjärrvärmefakturor


Du kan välja att få din fjärrvärmefaktura från Värnamo Energi som digital e-faktura direkt till din internetbank, som digital faktura till ditt Kivra-konto eller som pappersfaktura till din postlåda. Oavsett vilket fakturaalternativ du valt, sparar vi alltid digitala kopior på dina fakturor på samlingssidan Mina fakturor.

Värnamo Energis villkor kring fakturering


Dina rättigheter och skyldigheter gällande betalning av din fjärrvärmefaktura är reglerade i lagar, allmänna branschavtalsvillkor och i enlighet med Värnamo Energis egna allmänna och särskilda avtalsvillkor. Se sidan Avtalsvillkor.

Självhjälp – Vanliga frågor om fjärrvärmefakturan


På samlingssidan Fakturafrågor hittar du svar på vanliga frågor kring våra fakturor och kring betalning av de tjänster och produkter vi tillhandahåller. Där hittar du exempelvis information om e-faktura, autogiro, Kivra, samt länkar till dina fakturor och dina avtal. Där finns även information om vad som händer om du inte kan betala din faktura, om fakturapåminnelse, uppskov, avbetalningsplan och inkasso.

Frågor om din fjärrvärmefaktura?


Kontakta kundtjänst om du inte hittar svar på dina frågor gällande din fjärrvärmefaktura. Vi hjälper dig gärna!