Om bredbandsfakturan

Så läser du din bredbandsfaktura


Hur bredbandsfakturan ska se ut, bestäms av lagar, allmänna avtalsvillkor, Konsumentverket samt PTS (Post- och Telestyrelsen)


Fakturans framsida: Det är mycket information på en bredbandsfaktura. Det viktigaste – hur mycket du ska betala och när du ska betala – finns sammanfattat på fakturans framsida.


Fakturans baksida: På fakturans baksida finns detaljerad information som beskriver vad som ingår i det totala priset. För att förstå vad de olika uppgifterna på din bredbandsfaktura betyder, har vi tagit fram några exempel på olika bredbandsfakturor där vi lagt in förklaringar som beskriver vad de olika delarna på fakturan innebär. Se mer nedan.


Visa exempel på bredbandsfakturor >

  • Bredbandsfaktura kund med bredbandsabonnemang samma hastighet hela månaden
  • Bredbandsfaktura kund med bredbandsabonnemang där hastigheten ändrats under månaden

< dölj extra text

Så ofta får du din bredbandsfaktura


Vanligtvis får du din bredbandsfaktura en gång per månad.


Bredbandsfakturan brukar komma i början på varje månad och ska vara betald i slutet på samma månad. Annan faktureringsperiod kan förekomma enligt särskild överenskommelse med Värnamo Energi.

Så kan du påverka din bredbandsfaktura


De totala kostnaderna på din bredbandsfaktura beror på vilken bredbandshastighet du abonnerat på under den aktuella fakturaperioden.


Se tips hur jag kan påverka min bredbandskostnad >

1. Se över ditt hemmanätverk. För att kunna få ut maximal prestanda av den bredbandshastighet du abonnerar på behöver du regelbundet kontrollera ditt hemmanätverk. Om du har dålig utrustning hemma kanske du abonnerar på onödigt hög hastighet för att kompensera att din egen utrustning drar ner hastigheten. Om du kontrollerar ditt hemma-datanätverk och din datautrustning kan du kanske få ut mer kapacitet av ditt bredbandsabonnemang och därmed kanske till och med kan gå ner i hastighet och därmed sänka kostnaderna. På sidan Surfa snabbare finns tips och goda råd hur du kontrollerar ditt hemmanätverk och optimerar din bredbandshastighet.


2. Se över ditt virusskydd. Kontrollera att du har skyddat ditt hemmanätverk och dina uppkopplade enheter. Virus och angrepp på din datautrustning kan sänka din bredbandshastighet väsentligt. På sidan Så Surfa säkert finns tips och goda råd hur du skyddar ditt datanätverk och dina uppkopplade enheter (dator, surfplatta, mobil, mm).


3. Se över ditt val av hastighet. Höj och sänk din hastighet efter dagsbehov. Hos Värnamo Energi har du rätt att byta hastighet på ditt bredband en gång varje dygn om du vill. Behöver du lite extra snabbt bredband skruvar du enkelt upp hastigheten, via vår hemsida. Vill du någon dag senare justera ner hastigheten (och kostnaden), så loggar du in igen och skruvar ner hastigheten. Om du är aktiv och inte abonnerar på högre hastighet än vad du behöver för dagen, så kan du påverka den totala kostnaden på din bredbandsfaktura.


< dölj extra text

Så hittar du dina bredbandsfakturor


Du kan välja att få din bredbandsfaktura från Värnamo Energi som digital e-faktura direkt till din internetbank, som digital faktura till ditt Kivra-konto eller som pappersfaktura till din postlåda. Oavsett vilket fakturaalternativ du valt, sparar vi alltid digitala kopior på dina fakturor på samlingssidan Mina fakturor.

Så lång är bindningstiden och uppsägningstiden

Bindningstid och uppsägningstid på olika former av bredbandsabonnemang varierar och regleras av särskilda avtalsvillkor.


Se särskilda villkor för bindningstid och uppsägningstid >

A. I Villa som INTE haft fiberanslutning förut, har bredbandsabonnemang en inledande bindningstid på 12 kalendermånader och 1 kalendermånads uppsägningstid. När bindningstiden löpt ut övergår bredbandsabonnemanget i ett tillsvidareabonnemang med 1 kalendermånads uppsägningstid. Om abonnemanget inte sagts upp när bindningstiden löpt ut, fortsätter abonnemanget ytterligare en kalendermånad i taget. Hastigheten kan ändras både uppåt och nedåt under pågående abonnemang. Se mer längre ner på sidan under rubriken Så debiteras bredbandsabonnemang.


B. I Villa som redan har fiberanslutning samt i lägenhet, har bredbandsabonnemang 1 kalendermånads bindningstid / uppsägningstid. Om abonnemanget inte sägs upp, fortsätter abonnemanget ytterligare en kalendermånad i taget. Hastigheten kan ändras både uppåt och nedåt under pågående abonnemang. Se mer längre ner på sidan under rubriken Så debiteras bredbandsabonnemang.


C. I lägenhet där en grundhastighet ingår (lägenhet i ett hyreshus där hyresvärden avtalat om så kallat kollektivt bredband), innebär ett bredbandsabonnemang att hyresgästen tillfälligt höjer bredbandet till en hastighet som är högre än hyreshusets grundhastighet. Om hyresgästen önskar sänka hastigheten ner till grundhastigheten igen, innebär detta att abonnemanget måste sägas upp, uppsägningstiden är då 1 kalendermånad.

C – Exempel 1: I ett hyreshus med kollektivt bredband där grundhastigheten som ingår är 10 Mbps, kan hyresgästen under pågående abonnemang byta mellan hastighet 25 Mbps, 50 Mbps, 100 Mbps och 250 Mbps en gång varje dygn, se pris för de olika hastigheterna genom att logga in på sidan Bredbandsabonnemang. Men, om hyresgästen vill sänka ända ner till grundhastigheten(10 Mbps) måste abonnemanget sägas upp, uppsägningstiden är då 1 kalendermånad. Se mer längre ner på sidan under rubriken Så debiteras bredbandsabonnemang.

C – Exempel 2: I ett hyreshus med kollektivt bredband där grundhastigheten som ingår är 50 Mbps, kan hyresgästen under pågående abonnemang byta mellan hastighet 100 Mbps och 250 Mbps en gång varje dygn, se pris för de olika hastigheterna genom att logga in på sidan Bredbandsabonnemang. Men, om hyresgästen vill sänka ända ner till grundhastigheten (50 Mbps) måste abonnemanget sägas upp, uppsägningstiden är då 1 kalendermånad. Se mer längre ner på sidan under rubriken Så debiteras bredbandsabonnemang.


< dölj extra text

Så debiteras och hanteras ändrad bredbandshastighet


Under pågående abonnemang kan du (om du vill) höja eller sänka hastigheten en gång per dygn. Se även kompletterande information om särskilda villkor under rubriken bindningstid och uppsägningstid ovan. På din bredbandsfakturas baksida specificeras kostnaden samt vilken/vilka hastigheter du abonnerat på under den aktuella fakturamånaden. Om du bytt hastighet under fakturaperioden ser du på fakturans baksida vilken hastighet du haft samt vilka datum du haft respektive hastighet.

Värnamo Energis villkor kring fakturering


Dina rättigheter och skyldigheter gällande betalning av din bredbandsfaktura är reglerade i lagar, allmänna branschavtalsvillkor och i enlighet med Värnamo Energis egna allmänna och särskilda avtalsvillkor. Se sidan Avtalsvillkor.

Självhjälp – Vanliga frågor om bredbandsfakturan


På samlingssidan Fakturafrågor hittar du svar på vanliga frågor kring våra fakturor och kring betalning av de tjänster och produkter vi tillhandahåller. Där hittar du exempelvis information om e-faktura, autogiro, Kivra, samt länkar till dina fakturor och dina avtal.

Här finns även information om vad som händer om du inte kan betala din faktura, om fakturapåminnelse, uppskov, avbetalningsplan och inkasso.

Frågor om din bredbandsfaktura?


Kontakta kundtjänst om du inte hittar svar på dina frågor gällande din bredbandsfaktura. Vi hjälper dig gärna!

Kontakta oss

Vill du ha personlig hjälp? Här hittar du öppettider och våra kontaktuppgifter.

Mina fakturor

Här ser du alla dina fakturor från oss.

Bredbandsabonnemang

Här ser du priser och valbara bredbandshastigheter

Fakturafrågor

Här får du svar på vanliga fakturafrågor, beställer e-faktura och autogiro, mm.