Om Autogiro


Enklare betalning med Autogiro

Autogiro är en bekväm funktion som gör att betalningen av ditt fakturabelopp dras automatisk från ditt bankkonto.

Om du beställt autogiro, får du en faktura inför varje betalning. Du väljer själv om du vill ha en pappersfaktura som skickas till din postlåda, eller om du vill ha en digital e-faktura som skickas till din internetbank.

På fakturan anges fakturabeloppet samt förfallodagen (förfallodagen är den dag pengarna dras från ditt bankkonto). Det enda du behöver tänka på är att det ska finnas pengar på ditt bankkonto på förfallodagen. Betalningen sker automatiskt på förfallodagen genom överföring från ditt bankkonto helt utan kostnad.

Bekräftelse på att fakturan är betald får du i bankens vanliga kontoutdrag. Vill du vid något tillfälle inte betala fakturan med autogiro, meddelar du bara Värnamo Energi eller din bank senast 14 dagar före förfallodagen.


Så beställer du autogiro

Enklast beställer du autogiro i din internetbank. I internetbanken har du full kontroll över alla dina autogiromedgivanden. Här kan du enkelt anmäla nya uppdrag, avsluta eller ändra medgivanden/betalningsuppdrag.

Har du ingen internetbank kan du beställa autogiro hos ditt lokala bankkontor eller genom att fylla in Värnamo Energis webbformulär ovan.

  • OM du beställer autogiro via din bank kommer funktionen i gång meddetsamma.
  • OM du går omvägen och beställer autogiro via webbformuläret på vår hemsida så kan det i vissa fall dröja tills näst nästa faktura innan funktionen startar (beroende på hur nära det är tills nästa faktureringsdatum).

När dras pengarna från kontot?

Din faktura kommer vanligtvis i början på månaden och ska vara betald i slutet av samma månad. På fakturan aviserar vi dig vilket belopp som kommer dras samt vilken dag som pengarna dras från kontot. Aviseringen ser ut som en vanlig faktura, men med skillnaden att fakturan har texten ”Regleras via autogiro”.


Vad händer om jag inte har tillräckligt med pengar på förfallodagen?

Finns inte täckning på bankkontot på förfallodagen, görs ett nytt försök nästa bankdag. Finns det inte tillräckligt med pengar vid andra försöket heller, kommer en betalningspåminnelse att skickas ut i pappersform med posten. Påminnelsefakturan måste du betala manuellt.


Kostar det något att ha autogiro?

Att välja betalning med autogiro kostar inget extra, utan är en helt kostnadsfri tjänst som förenklar dina fakturabetalningar.


När börjar Autogiro-tjänsten fungera?

Beroende på hur och när du anmält att du vill ha autogiro, tar det olika lång tid att aktivera autogiro. Fortsätt betala din faktura manuellt ända tills du får fakturor med texten ”Regleras via autogiro”.


Vilka bankkonton kan användas för autogirodragningar?

De flesta bankkonton fungerar för autogiro. Är du osäker kontaktar du din bank.


Vad händer om jag vill byta kontonummer eller bank?

Om du vill att autogirobetalningarna ska dras från ett annat bankkontonummer än det du angivit från början, så måste du höra av dig till din bank så hjälper de dig att byta konto på ett smidigt sätt. Om du ska byta bank, måste du på nytt beställa autogiro hos din nya bank. Om du inte gör detta så kommer dina fakturor inte komma rätt. Värnamo Energi får inte någon information om att du bytt bank. Du måste själv göra ändringen i din nya bank.


Hur avslutar jag Autogiro hos Värnamo Energi?

Ditt autogiromedgivande avslutar du enkelt via din internetbank, eller genom att säga upp det hos ditt lokala bankkontor eller genom att kontakta Värnamo Energis kundtjänst.


Frågor om Autogiro?

Kontakta kundtjänst om du inte hittar svar på dina frågor om Autogiro. Vi hjälper dig gärna!