Fakturafrågor


Självhjälp – Vanliga frågor om fakturan

På denna samlingssida hittar du svar på vanliga frågor kring våra fakturor och kring betalning av de tjänster och produkter vi tillhandahåller.


Personlig support kring fakturafrågor

Hittar du inte svar på dina funderingar kring fakturan, ger vi gärna personlig support under ordinarie öppettid – Kontakta kundtjänst.


Logga in för att se kundunik information

För att se din kundunika information måste du logga in. Se sidan Inloggningsguide om du har problem med att logga in. Alternativt Kontakta kundtjänst så hjälper vi dig att logga första gången.


Så hittar du dina fakturor

Du kan välja att få dina fakturor från Värnamo Energi på olika sätt:

Oavsett vilket fakturaalternativ du valt, sparar vi alltid digitala kopior på dina fakturor på samlingssidan Mina fakturor.


Så hittar du dina avtal

På samlingssidan Mina avtal får du en samlad överblick med kortfattad information om de pågående avtal du har hos Värnamo Energi.

På samlingssidan Mina TV-tillval ser du en överblick över dina TV-tjänster.

Du hittar även mer detaljerad information om de tjänster och produkter du har hos Värnamo Energi om du surfar runt på de olika verksamhetssidorna på vår hemsida.


Så läser du din faktura

Hur din faktura ska se ut, bestäms av lagar, allmänna avtalsvillkor, Konsumentverket samt Energimyndigheten (när det gäller el och fjärrvärme) och PTS, Post & Telestyrelsen (när det gäller bredband och TV).

Det är mycket information på en faktura. Men det viktigaste (hur mycket du ska betala och när du ska betala) finns sammanfattat på fakturans framsida. På fakturans baksida finns detaljerad information som beskriver vad som ingår i det totala priset.

För att förstå vad de olika uppgifterna som finns på din faktura betyder, så har vi tagit fram fakturaförklaringar som beskriver respektive fakturas olika termer och priser. Under respektive verksamhetsområdes fakturasida ger vi svar på vanliga frågor om just den sortens faktura. Se länkar nedan:


Enklare betalning med Autogiro

Om du begär betalning via Autogiro, slipper du lägga tid på att betala dina fakturor manuellt, eftersom ditt fakturabelopp dras automatiskt från ditt konto på sista betalningsdagen. Så skaffar du Autogiro.


Digital faktura via e-faktura eller Kivra

För att spara på miljön och slippa onödig pappershantering och frakt, så kan du kan välja att få din faktura digitalt, antingen via E-faktura eller via Kivra. Läs mer om detta på respektive infosida:


Så ser du vilka personuppgifter som är knutna till dina fakturor

På sidan Mina personuppgifter ser du vilka kontaktuppgifter och vilka tjänster vi registrerat på ditt personnummer. Här kan du även ändra telefonnummer och e-postadress om vi har registrerat felaktiga uppgifterDu kan även ändra din fakturaadress om du vill att fakturan ska gå till en adress som avviker från själva anläggningsadressen. (För att du själv ska kunna rätta telefonnummer eller e-postadress, eller justera fakturaadressen på sidan Mina personuppgifter, så  krävs det att du loggar in med mobilt bankid. Om du INTE har mobilt bankid, måste du kontakta kundtjänst om du vill begära en ändring av dina uppgifter.)

Läs mer om hur Värnamo Energi hanterar personuppgifter på sidan Personuppgiftshantering.


Värnamo Energis villkor kring fakturering

Dina rättigheter och skyldigheter gällande betalning av de tjänster och produkter vi tillhandahåller är reglerade i lagar, allmänna branschavtalsvillkor och i enlighet med Värnamo Energis egna allmänna och särskilda avtalsvillkor för respektive verksamhetsområde och specifik tjänst / produkt. Se sidan Avtalsvillkor.


Vad händer om jag inte betalar min faktura?

Du måste betala din faktura senast på förfallodagen, dvs du måste betala senast den dag som angetts som sista betalningsdag på din faktura. Om du inte kan betala din faktura, så rekommenderar vi att du omedelbart kontaktar Värnamo Energi för att se om det finns möjlighet att få en avbetalningsplan. (En avbetalningsplan eller ett tillfälligt uppskov kan maximalt beviljas en gång per år, men du måste då kontakta Värnamo Energi muntligen. Ring vår kundtjänst på 0370-69 41 00). Om du inte betalar din faktura i tid, så kommer vi skicka en betalningspåminnelse i pappersform med posten.


Vad ska jag göra om jag fått en betalningspåminnelse?

Om du inte betalat din faktura i tid får du en fakturapåminnelse hemskickad med posten. Om du har Kivra, e-faktura eller autogiro, så måste du betala påminnelsefakturan manuellt. Om vi behöver skicka ut en påminnelsefaktura till dig kommer du få betala en påminnelseavgift på 60 kr. Påminnelsefakturan ska betalas snarast möjligt, senast på det datum som anges på påminnelsefakturan. Om du tror att den ursprungliga fakturan redan är betald behöver du kontrollera din betalning. Kolla upp att du verkligen angett rätt summa, att OCR-numret är rätt och att betalningen har gått till rätt kontonummer. Är uppgifterna korrekta och om du kan försäkra att en betalning har genomförts de närmaste dagarna, så kan du bortse från påminnelsen. I annat fall måste du betala påminnelsefakturan snarast och senast innan påminnelsens förfallodag, annars kommer ärendet att skickas till inkasso.


Vad händer om min faktura skickats till inkasso?

Om du inte betalar din faktura efter att du fått en påminnelse, så kommer ditt ärende att skickas till inkasso. Du kommer då få ett inkassobrev av den part som övertagit ärendet. Värnamo Energi upphör då att vara kontakt för det berörda fakturaärendet. Värnamo Energi kan även komma att stänga av din tjänst och avsluta ditt abonnemang.

Om ärendet går vidare till inkasso, så måste du kontakta inkassoföretaget om du vill bestrida inkassokravet. Du måste i så fall kontakta inkassoföretaget inom den tidsfrist som finns specificerad i kravbrevet. Det gör du genom att vända dig till avsändaren av inkassokravet och specificera varför du anser att kravet inte är korrekt. Se till att även spara en kopia på dina invändningar av inkassokravet.

Om inkassokravet är korrekt, så är det MYCKET viktigt att du ser till att betala in skulden snarast möjligt och senast inom den tid som anges i kravet. Skulle du av någon anledning vara försenad med din betalning rekommenderar vi starkt att du ringer den som skickat inkassokravet och meddelar att betalningen är på väg. Annars riskerar du ännu fler avgifter eller i värsta fall att inkassoföretaget går vidare med din skuld till Kronofogden. Om ärendet går vidare till Kronofogde kommer inkassoföretaget ansöka om ett så kallat betalningsföreläggande och om du inte bestrider kravet hos Kronofogden heller, kommer Kronofogden att bekräfta skulden med ett så kallat utslag. Det innebär att inkassoföretaget kan låta Kronofogden driva in skulden genom utmätning. Ett utslag hos Kronofogden innebär även att du får en betalningsanmärkning registrerad på dig. En betalningsanmärkning syns i din kreditupplysning och innebär att det blir svårt för dig att både bli beviljade nya lån, bli beviljad telefonabonnemang och skriva kontrakt för hyreslägenheter. Att få en betalningsanmärkning är alltså något du ska undvika i allra högsta grad.


Frågor om fakturan?

Kontakta kundtjänst om du inte hittar svar på dina frågor gällande dina fakturor. Vi hjälper dig gärna!