Checklista vid Strömavbrott

Strömavbrott? Elfel? Innan du gör en felanmälan finns det några punkter du bör kolla upp!

1. Beror strömavbrottet på fel i din fastighet?


  • Om du bor i villa: Kolla ut och se om även gatubelysningen har slocknat och om det verkar vara mörkt och strömlöst även hos dina grannar.
  • Om du bor i lägenhet: Kolla om det är mörkt i trapphuset.

A) Har grannarna ström? I så fall har du troligen ett fel i din egen fastighet. Strömavbrott beror ofta på fel i den egna fastigheten. Sådana elfel går ofta att felsöka genom att titta i elcentralen (ditt elskåp, proppskåp). Kolla först om felet beror på att din egen jordfelsbrytare löst ut. Kolla sedan om din huvudsäkring eller andra säkringar (proppar) i din elcentral har löst ut. Om en säkring (propp) löst ut kan det bero på att det finns något fel på någon av dina egna elprylar. Se tips och goda råd under sidan Säker elinstallation.

B) Är det mörkt hos grannarna? I så fall är det förmodligen fel på elnätet. Se mer under punkt 2 nedan.

2. Är det Värnamo Energi du ska kontakta?


A) Bor du i lägenhet och strömavbrottet beror på ett internt fel i hyresfastigheten är det din hyresvärd som har ansvaret, kontakta din hyresvärd.

B) Finns din fastighet i Värnamos elnätsområde, är det Värnamo Elnät som har ansvaret. Se mer under punkt 3 nedan.

C)  Finns fastigheten utanför Värnamo Elnätsområde (tex Bredaryd, Forsheda, Rydaholm, Bor, Hånger) så är det Eon Energidistribution som har ansvaret, kontakta Eon på telefon 0771-88 00 22.

3. Kolla Avbrott Driftstörningar!


Om ett strömavbrott finns registrerat i vårt Elnätskarta betyder det att vi jobbar för fullt för att åtgärda felet.

Kolla även gärna om det finns mer information om avbrottet på informationssidan Avbrott Driftstörningar.

OBS! Vid vissa tider på dygnet när vi endast har jourhavande i tjänst kan avbrottsinformationen dröja något. Vår målsättning är att information ska publiceras på hemsidan så snabbt som möjligt.

4. Gör felanmälan!


Om ditt strömavbrott INTE finns registrerat på vår hemsida, och om du har undersökt och uteslutit att felet INTE beror på fel i din egen fastighet, och om din fastighet finns inom Värnamo Elnätsområde – då kan du göra en felanmälan genom att ringa:
Jourtelefon 0370-69 41 00.

Avbrott
Driftstörningar

Tillfälligt avbrott? Här ser du vilka noterade störningar vi har just nu.

Felanmälan
Synpunkter

Har du problem? Här rapporterar du fel eller skickar dina åsikter till oss.

Elnät Support

Hjälp och tips vid elinstallation, info om din elmätare. Support gällande gatubelysning, kabelvisning och röjning vid elledning.

Kundtjänst
Vanliga frågor & svar

Funderar du på något?
Vi hjälper dig gärna!