Bredband Felsökning

Bredbandsstörningar? Är din internetuppkoppling dålig?

INNAN du gör en felanmälan – finns det några punkter du bör kolla upp!

1. Beror bredbandsstörningen / den dåliga internetuppkopplingen på fel på nätverket inne i din egen fastighet eller orsakas av din egen router?


  • Om du bor i villa: Kolla först att det finns ström och signal fram till din fiberkonverter, se Din fiberkonverter. Koppla därefter bort eventuell router och anslut istället din dator direkt till fiberkonvertern med en nätverkskabel. Kontrollera därefter inkommande bredbandshastighet med bredbandskollen, se sidan Surfa snabbare under rubriken Mät hastigheten.
  • Om du bor i lägenhet: Koppla först bort eventuell router och anslut istället din dator direkt till bredbandsuttaget med en nätverkskabel. Kontrollera därefter inkommande bredbandshastighet med bredbandskollen, se sidan Surfa snabbare under rubriken Mät hastigheten.

Om den uppmätta hastigheten, när du ansluter en dator direkt i fiberkonvertern / bredbandsuttaget med en kabel, är samma hastighet som du abonnerar på, så beror den dåliga internetkapaciteten på fel / störningar i din egen fastighet eller orsakas av fel på dina egna uppkopplade enheter.


Se tips och goda råd hur du mäter den inkommande hastigheten, och hur du förbättrar internetkapaciteten och får optimal bredbandsuppkoppling i din fastighet, på sidan Surfa snabbare och sidan Surfa säkert.

2. Är det Värnamo Energi du ska kontakta?


  • Bor du i lägenhet och bredbandsstörningen beror på ett internt fel i hyresfastigheten är det din hyresvärd som har ansvaret, kontakta din hyresvärd.
  • Är du bredbandskund hos Värnamo Energi och bredbandsstörningen verkar bero på fel i bredbandsnätet (din inkommande bredbandshastighet är lägre än den hastighet du abonnerar på), så är det Värnamo Energi som har ansvaret.

3. Kolla Avbrott Driftstörningar!


Gå vidare och kolla om bredbandsstörningen redan är registrerad på vår hemsida under sidan Avbrott Driftstörningar.

Om det finns information om bredbandsstörningen på hemsidan betyder det att vi redan jobbar för fullt för att åtgärda felet.

4. Gör felanmälan!


Om din bredbandsstörning INTE finns registrerat på vår hemsida. Och om du har undersökt och uteslutit att felet inte beror på fel i ditt eget hemmanätverk eller orsakas av fel på dina egna uppkopplade enheter – så kan du gå vidare och göra en Felanmälan.

Avbrott
Driftstörningar

Tillfälligt avbrott? Här ser du vilka noterade störningar vi har just nu.

Felanmälan
Synpunkter

Har du problem? Här rapporterar du fel eller skickar dina åsikter till oss.

Bredband Support

Hjälp vid bredbandsstörningar, felanmälan och bredbandsinstallation. Support gällande bredbandshastighet och IT-säkerhet.

Bredbandsabonnemang

Beställ nytt bredbandsabonnemang eller ändra ditt befintliga.