FAQ Korta Frågor & svar

Hej det här är vår FAQ-sida där vi samlat de vanligaste frågorna. Du kan filtrera på område och kategori. Finns inte din fråga här, kan du prova du prova att söka med förstoringsglaset längst upp på sidan, då söker du på hela sajten och får fler svar!

  • Så fort du skaffar en digital Kivra brevlåda (för att tex ta emot ett digitalt Covid-intyg, eller få info om skatteåterbäring, mm), så kommer fortsättningsvis även fakturor och viktiga dokument från myndigheter och många företag automatiskt att hamna i din digitala Kivra-brevlåda.


     

    Att samla viktiga dokument och fakturor i Kivra är både säkert och praktiskt, och dessutom väldigt bra för miljön eftersom det då inte behöver skickas några miljöbelastande pappersfakturor.

    Om du INTE vill att din faktura från Värnamo Energi ska hamna i Kivra, så måste du själv ställa in i din Kivraapp att Värnamo Energi fakturorna INTE ska hamna där. Vi kan inte göra inställningar in i din personliga Kivra-brevlåda åt dig, men på vår hemsida finns en utförlig instruktion hur du går till väga. 

     


    Länk: Läs mer om Kivra samt hur du förhindrar att Värnamo Energi fakturorna hamnar i Kivra.

  • E-faktura beställer du enklast direkt in din egen internetbank.

    Logga in i din internetbank och leta upp E-faktura. Oftast hittar du information om E-faktura under samma flik där du betalar dina fakturor. Sök sedan efter Värnamo Energi AB. Signera genom BankID eller annan elektronisk legitimation. Klart!

    När din bank handlagt E-faktura registreringen skickar de info till oss på Värnamo Energi och inom en vecka har vi ändrat vår faktureringsrutin så att du fortsättningsvis får en digital e-faktura istället för pappersfaktura.

  • Är du kund hos oss hittar du alla dina fakturor om du loggar in på sidan, då blir en Mina sidor-ikon synlig längst upp på hemsidan. (Notera att du måste varit kund en hel kalendermånad innan du kan se några fakturor, eftersom vi fakturerar i efterskott).

    Har du frågor om fakturan, Kivra, Autogiro, E-faktura, Betalningspåminnelse, Inkasso, mm, går du till en separat infosida. 


    Länk:  Svar på vanliga fakturafrågor

  • Ska du byta bank? Då måste du beställa E-faktura på nytt i din nya bank. Om du inte anmält e-faktura i din nya bank, så kommer dina e-fakturor inte komma rätt. Värnamo Energi vet inte per automatik att du bytt bank. Du måste alltså själv göra ändringen i din nya bank, annars kommer detta resultera i betalningspåminnelser! 

  • Under pågående abonnemang kan du både höja och sänka hastigheten enkelt om du loggar in på Mina sidor. Du kan ändra din hastighet en gång per dygn. Kostnaden justeras så du betalar per dag efter den hastighet du har.

  • Hastigheten du får ut beror på många olika faktorer. Innan du felanmäler till oss behöver försäkra dig om att problemet inte är hemma hos dig. Kontrollera därför din hastighet direkt på ditt uttag för inkommande internet.

  • För att titta på Bas-paketets kanaler digitalt eller för att se HD-sändning, samt för att kunna välja till fler kanaler från Värnamo Energis extra kanalutbud, så måste du ha ett programkort. Du behöver även ha en mottagningsutrustning (antingen en CA-modul eller en digitalbox) att sätta programkortet i.

    CA-modul används av dig som har en TV med stöd för CI+. OBS! Har du en äldre TV som saknar stöd för CI+ så fungerar det inte att ha en CA-modul.

    Du behöver då ha en digitalbox istället.

    För mer info se vår sida om programkort & utrustning.

  • CA-modul kostar 595 kr/st i engångsavgift. CA-modulen är din egendom. Du behöver även ha ett programkort. Kostnad för programkort tillkommer.

  • Programkort har en engångs startkostnad på 295 kr/st samt en löpande månadskostnad på 19 kr/mån per styck. Du får köpa max 5 programkort. Du behöver även ha mottagningsutrustning att stoppa programkortet i, antingen en CA-modul eller en Digitalbox. Kostnad för mottagningsutrustning tillkommer.

    Länk: Läs mer om programkort & utrustning

  • Tyvärr har Telia, som numer äger C More, beslutat att UEFA Champions League endast skall tillgängliggöras för kunder som har avtal direkt med Telia eller C More. Detta betyder att ingen annan operatör i dagsläget har tillgång till UEFA Champions league, vilket vi såklart beklagar.

  • Har du skaffat e-faktura via din internetbank, så kan du i din internetbank lägga till funktionen "Automatisk betalning" ( Autogiro ). Betalningen av ditt fakturabelopp dras då automatisk från ditt bankkonto på fakturans förfallodag. Det enda du behöver tänka på är att det ska finnas pengar på ditt bankkonto på förfallodagen.

    Har du "pappersfaktura", så kan du beställa autogiro hos ditt lokala bankkontor eller genom att fylla in Värnamo Energis webbformulär. OBS! Om du beställer autogiro via din bank kommer funktionen i gång meddetsamma. Om du går omvägen och beställer autogiro via Värnamo Energis webbformuläret kan det i vissa fall dröja till näst nästa faktura innan funktionen startar (beroende på hur nära det är tills nästa faktureringsdatum). Länk: Beställ Autogiro via Värnamo Energi

  • Kontrollera att e-postkontot på datorn, telefonen eller surfplattan är korrekt konfigurerade enligt vår guide.

    Vanliga fel: fel lösenord på utgående e-postserver, fel port eller fel autentiseringsmetod.

    Länk till guiderna finns här

    Sökord: e-post; atmail; webmail; outlook; iphone; 

  • Kontrollera om problemet finns hemma hos dig eller i leveransen till dig.

    Har du en dator med nätverksuttag kan denna med fördel anslutas med nätverkskabel direkt på inkommande internetuttag. Din router bör ha en lampa som ska lysa om den är ansluten till internet.

    Har datorn/routern internet finns problemet hos dig och du behöver felsöka mer själv.

    LÄNK TILL ATT MÄTA OCH FELSÖKA INTERNET.

    Sökord: WIFI; internet; avbrott; router; nätverk; bredband

  • Vid separation, och om en av er ska bo kvar, så behöver du kolla vem som står för avtalen. Om det är den person som avser bo kvar som står för avtalen, behöver du inte göra någonting.

    Men, om det är den person som avser att flytta ut, som står för avtalen, är det enklast om BÅDE du OCH din sambo fyller i flyttanmälansformulären var för sig.

    1. Den som avser bo kvar – fyller i webbformuläret Flytta in. Länk: Formulär Flytta IN

    2. Den som avser att flytta ut – fyller i webbformuläret Flytta ut. Länk: Formulär Flytta UT

  • Ja. Under pågående abonnemang kan du både höja och sänka hastigheten enkelt om du loggar in på Mina sidor. Du kan ändra din hastighet en gång per dygn. Kostnaden justeras så du betalar per dag efter den hastighet du har.

    Sökord: hastighet; ändra

  • Om du anmält din flytt i tid (30 dagar före flytt), så ser vi till att ditt elnätsabonnemang och elavtal avslutas på den dag du angivit som överlåtelsedatum. Din elmätare och eventuell fjärrvärmemätare kommer läsas av på överlåtelsedagen. Eventuella Värnamo Energi bredbands- och TV-tjänster avslutas när uppsägnings- och bindningstid löpt ut.

    Om du inte kontaktar oss och meddelar att du vill att slutfakturan ska skickas till en ny adress, så skickar vi slutfakturan till din gamla adress. (Om anmäler din flytt via vårt flyttanmälansformulär så finns fält där du kan ange en slutfakturaadress).


    Länk: Till flyttanmälansformulären

  • När ett dödsfall är anmält upphör avtalen som den avlidne hade. Om du som efterlevande bor kvar, måste du teckna nya avtal i ditt namn genom att göra en anmälan om Inflytt/Adressändring. Om avtalen ska flyttas över till ett dödsbo behöver vi veta vart fakturan ska skickas.


    Länk: Anmäl inflytt/avtalsändring

    Länk: Kontakta oss om ändrad fakturadress kund@varnamoenergi.se

     

  • När ett dödsfall är anmält upphör avtalen som den avlidne hade. Om du som efterlevande bor kvar, måste du teckna nya avtal i ditt namn genom att göra en anmälan om Inflytt/Adressändring. Om avtalen ska flyttas över till ett dödsbo behöver vi veta vart fakturan ska skickas.


    Länk: Anmäl inflytt/avtalsändring

    Länk: Kontakta oss om ändrad fakturadress kund@varnamoenergi.se

  • Flyttanmälan / adressändring ska vara Värnamo Energi tillhanda senast 30 dagar i förväg!

    Den som tecknat ett avtal är betalningsansvarig tills avtalet sagts upp och eventuella uppsägnings och bindningstider löpt ut. Avtal upphör inte automatiskt och skulder skrivs inte av bara för att du har flyttat. Det är därför mycket viktigt att du anmäler flyttning i god tid. Anmäl alltid in- och utflytt senast 30 dagar i förväg!

    Om du missat att anmäla att du ska flytta ut, så måste du göra det så fort som möjligt! Du är betalningsansvarig i din gamla bostad ända tills utflytten har registrerats.

    Om du glömt att anmäla att du ska flytta in, så finns det risk att elen i din nya bostad blivit avstängd i samband med att den föregående boenden flyttade ut. Om elen blivit avstängd kommer du bli debiterad en avgift för återanslutning enligt gällande prislista för elnätsanslutning.

  • Är du befintlig kund hittar du information om ditt elavtal om du loggar in på den nya hemsidan, då bli Mina sidor synligt och där hittar du dina avtal.

    Är du ny kund klickar du på elavtal i huvudmenyn så kommer du till en separat sida där du kan teckna elavtal, se elpriser och läsa artiklar som hjälper dig välja elavtal.

  • All information om ditt fjärrvärmeavtal finns om du loggar in på Mina sidor.
    Är du ny kund klickar du på Fjärrvärme i huvudmenyn så kommer du till en separat sida där du kan beställa fjärrvärme eller se priser och annan information.

     

    KOLLA HÄR

  • All information om ditt elnätsavtal finns om du loggar in på Mina sidor.
    Är du ny kund klickar du på Elnät i huvudmenyn så kommer du till en separat sida där du kan beställa elnätsabonnemang eller se priser och annan information.
  • Kontrollera att det finns ledigt utrymme på e-postkontot. Detta kan göras genom att logga in på vår webmail genom länken http://mail.varnamo.net med e-postadressen och tillhörande lösenord, sedan klicka på inställningar och kontrollera kvot. Administration av e-posten görs på "Mina sidor" på varnamoenergi.se

    För mer info se vår videoguide runt vår webmail: https://youtu.be/5GtdMGBckRY

    Sökord: webmail; rensa; ta bort e-post; atmail

  • Bara en av er kan stå som juridiskt och betalningsmässigt ansvarig för elnätsabonnemanget och för elavtalet. Om ni vill ha fjärrvärme måste även fjärrvärmeabonnemanget tecknas av samma person som står för elnätsabonnemanget och elavtalet.

    Allra smidigast för både dig och din sambo/dina medboende är det – om ÄVEN eventuella bredbands- och TV-tjänster tecknas av samma person – men det finns inget krav på detta.

    Dvs om ni vill dela upp betalningsansvaret för tjänsterna, så kan en stå för – elnät, elavtal & fjärrvärme – och den andra stå för bredband & TV.

    MEN Tänk på! Det blir allra mest praktiskt om endast EN person i hushållet står för ALLA avtal med Värnamo Energi, eftersom all information om hushållets tjänster då samlas på en och samma avtalspart. Det blir då enklare att överblicka och ändra hushållets tjänster på Värnamo Energis hemsida.