Autogiro

Autogiro är en bekväm funktion som gör att betalningen av ditt fakturabelopp dras automatisk från ditt konto. Du får en avisering (faktura utan inbetalningskort) inför varje betalning. Du vet alltså fakturabeloppet i förväg och vilken dag som pengarna kommer att dras från ditt konto. Det enda du behöver tänka på är att det ska finnas pengar på kontot när det är dags för betalning.

Betalningen sker automatiskt på sista betalningsdagen genom överföring från ditt konto helt utan kostnad.


Bekräftelse på att fakturan är betald får du i bankens vanliga kontoutdrag. Vill du vid något tillfälle inte betala fakturan med autogiro, meddelar du bara Värnamo Energi eller din bank senast 14 dagar före förfallodagen.

Vill du beställa Autogiro kan du göra det via din bank. Ett annat alternativ är att skriva ut vår autogiroansökningsblankett och sedan skicka in den till oss. Har du ingen skrivare hemma, kan du kontakta vår kundtjänst så skickar vi en blankett med posten till dig.

Länk till Autogiro Ansökningsblankett

autogiro bild

 

 


Vanliga frågor & svar om Autogiro

- Hur beställer jag autogiro?
Enklast beställer du autogiro i din internetbank. I internetbanken har du full kontroll över alla dina autogiromedgivanden. Här kan du enkelt anmäla nya uppdrag, avsluta eller ändra medgivanden/betalningsuppdrag. Har du ingen internetbank kan du beställa Autogiro hos ditt lokala bankkontor eller genom att skicka in en autogiroanökningsblankett till Värnamo Energi. Om du beställer Autogiro via din bank kommer funktionen i gång meddetsamma. Om du går omvägen och beställer autogiro via Värnamo Energi dröjer det en vecka innan funktionen startar.

-Hur vet jag vilket belopp som kommer att dras och när?
Vi kommer att avisera om vilket belopp som kommer dras samt vilken dag som pengarna dras från kontot. Aviseringen kommer att se ut som en vanlig betalningsavi, men med skillnaden att det på avin står texten "Makulerat".

-Vad kostar det att ha Autogiro?
Ingen extra avgift tas ut för att betala med autogiro.

-När ska jag sluta betala manuellt?
Sluta betala dina räkningar manuellt när du får avier från oss med texten "Makulerat"

-Vilket konto kan jag använda för autogirodragningar?
De flesta konton fungerar för autogiro. Är du osäker kontaktar du din bank.

-Hur gör jag för att byta kontonummer?
För att byta kontonummer hör du av dig till din bank så hjälper de dig att byta konto på ett smidigt sätt. Du behöver inte ta kontakt med oss för att byta konto, autogirodragningarna kommer att fungera som tidigare, men från ditt nya konto.

-Vad händer om jag inte har tillräckligt med pengar på förfallodagen?
Finns inte täckning på kontot på förfallodagen så görs ett nytt försök nästa bankdag. Finns det inte tillräckligt med pengar vid andra försöket heller kommer en betalningspåminnelse att skickas ut med posten. Denna får du betala in manuellt.

Hur avslutar jag mitt Autogiro hos er?
Ditt autogiromedgivande avslutar du enkelt via din internetbank, eller genom att säga upp det hos hos ditt lokala bankkontor eller genom att kontakta Värnamo Energis kundtjänst.

 

Kundtjänst

Telefon: 0370-69 41 00
E-post: kund@varnamoenergi.se


ÖPPETTIDER:
Mån-Tors: 07.30-16.30
Fredag & dag före helgdag: 
07.30-15.30
Lunchstängt alla dagar:
12.00-13.00


 

 

Senaste nyheter

DRIFTINFO:
Länk till senaste nyheter om vårt el-, fjärrvärme-, bredband- & tv-nät. 

FELANMÄLAN:
Felanmälan på el, fjärrvärme, 
bredband eller TV kan göras 
dygnet runt per telefon 
0370-69 41 00


Varningar
Vi vill återigen varna för de bluffenkäter som kan poppa upp när du surfar. Har du fått erbjudande om en rakapparat, surfplatta eller mobiltelefon som tack för ett enkätsvar? Läs mer.