E-faktura

E-faktura är en elektronisk faktura som du betalar via din internetbank. istället för att du får en pappersfaktura med posten, så skickar vi din faktura digitalt direkt till din internetbank. Där kontrollerar du räkningen på skärmen och godkänner för betalning. Detta är ett enkelt och tryggt betalningssätt som inte belastar miljön med pappershantering.

Vill du beställa E-faktura loggar du in på din internetbank. Där fyller du i dina uppgifter enligt instruktionerna. När banken mottagit din registrering skickas en anmälan till oss på Värnamo Energi och inom en vecka har vi ändrat din betalning.

Vill du göra det ännu enklare att betala, så lägger du även till funktionen Automatisk betalning. Även detta gör du på din internetbank. Automatisk betalning kan bara du som har e-faktura beställa. Tillvalsfunktionen kostar inget extra för dig som kund, men fungerar precis som tillvalet Autogiro gör för dem som har valt pappersfaktura. Dvs att betalningen sker automatiskt på sista betalningsdagen genom överföring från ditt konto. Har du frågor om automatisk betalning eller e-faktura, vänligen kontakta din bank.

Följande banker erbjuder E-faktura;
Danske bank
DnB NOR
HandelsbankenICABanken
Länsförsäkringar
Nordea
SEB
Skandiabanken
Sparbanken Syd
Sparbanken Öresund
Swedbank

 

e-faktura

Vanliga frågor och svar om E-faktura

-Vad är e-faktura?
E-faktura är en elektronisk faktura som skickas till dig via din internetbank. Fakturan ser du i internetbanken och den ser ut precis som en vanlig pappersfaktura.

-När får jag e-fakturan?
E-fakturan får du vid samma tidpunkt som du skulle ha fått pappersfakturan.

- Får jag papperfakturan?
Nej, när du är anmäld som e-fakturakund får du inga fler pappersfakturor från Värnamo Energi.

-Hur vet jag att jag fått en e-faktura till min internetbank?
Du måste själv regelbundet kontrollera hos din internetbank om du har några e-fakturor som ska betalas.

-När betalas en e-faktura?
När du har godkänt e-fakturan hos din internetbank ser banken till att den betalas på förfallodagen.

- Kan jag kombinera e-faktura med autogiro?
Ja, det går bra. När du har e-faktura kallas den tjänsten Automatisk betalning. Kontakta din internetbank om du även vill lägga till funktionen automatisk betalning.

- Vad händer om jag missar att betala e-fakturan?
Då skickas en påminnelse ut på papper från Värnamo Energi AB.

-Vad händer om jag byter bank?
Du måste själv anmäla dig hos din nya bank för att komma igång med tjänsten e-faktura.

-Vart vänder jag mig om jag har frågor om e-faktura?
Om du har frågor kring betalningen, kontaktar du din internetbank. Om du har frågor gällande innehållet i fakturan kontaktar du Värnamo Energis kundtjänst.

 

Kundtjänst

Telefon: 0370-69 41 00
E-post: kund@varnamoenergi.se


ÖPPETTIDER:
Mån-Tors: 07.30-16.30
Fredag & dag före helgdag: 
07.30-15.30
Lunchstängt alla dagar:
12.00-13.00


 

 

Senaste nyheter

DRIFTINFO:
Länk till senaste nyheter om vårt el-, fjärrvärme-, bredband- & tv-nät. 

FELANMÄLAN:
Felanmälan på el, fjärrvärme, 
bredband eller TV kan göras 
dygnet runt per telefon 
0370-69 41 00


Varningar
Vi vill återigen varna för de bluffenkäter som kan poppa upp när du surfar. Har du fått erbjudande om en rakapparat, surfplatta eller mobiltelefon som tack för ett enkätsvar? Läs mer.